
Beleid
10 sep 2024, 13:04 - Update: 10 sep 2024, 13:22
Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol". Dat schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Uit onderzoek van eerder dit jaar blijkt dat een aparte categorie niet effectief is.
Het onderscheid zou zich waarschijnlijk richten op bijvoorbeeld de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes, maar volgens onderzoekers is dat "niet te rechtvaardigen" omdat het niet die eigenschappen zijn die fatbikes per se onveilig maken. Ook "zal de markt zich snel aanpassen", schrijft Madlener: fabrikanten zullen vanzelf fietsen met smallere banden of hogere frames gaan maken.
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over verkeersveiligheid. PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Ook voor het invoeren van een minimumleeftijd is het nodig om de wet aan te passen, schrijft Madlener, en ook dan geldt het voor alle fietsen met trapondersteuning.
Of de partijen de maatregelen ook zien zitten als het om alle elektrische fietsen gaat, is nog niet duidelijk.
Madlener laat weten dat iedere leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is niet handhaafbaar, omdat dan nog geen identificatieplicht geldt. Die is pas vanaf 14 jaar van toepassing, maar dat is volgens het ministerie een "ongebruikelijke grens" als het aankomt op leeftijdsgrenzen in het verkeer. Een grens op 16 jaar treft scholieren die lange afstanden naar school moeten fietsen.
ANP





Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.