
Reizen
29 aug 2024, 11:13 - Update: 29 aug 2024, 11:55
Woensdag zochten, na de storing op Eindhoven Airport, meer dan tweehonderd gestrande reizigers hulp bij claimorganisatie EUclaim. De telefoon stond roodgloeiend, en het aantal gedupeerden ligt nog veel hoger. Helaas moeten veel van hen teleurgesteld worden: de luchtvaartmaatschappijen hoeven de kosten niet te vergoeden omdat de storing buiten hun controle lag. Toch is er nog een sprankje hoop voor de gedupeerden.
De luchtvaartmaatschappijen hebben namelijk wel een zorgplicht. Dit betekent dat ze hun passagiers moeten voorzien van een vervangende vlucht, maaltijden, en indien nodig een hotelovernachting. Deze kosten kunnen reizigers later declareren.
Eerder sprak Hart van Nederland met Paul Vaneker van EUclaim. Ook hij bevestigt dat maatschappijen een zorgplicht hebben, maar volgens Vaneker moet deze niet buitenproportioneel zijn: "Het alternatief moet noodzakelijk, passend en redelijk zijn."
De storing, veroorzaakt door een fout in een softwarecode die cruciaal is voor een glasvezelnetwerk van defensielocaties, zorgde voor de annulering van tientallen vluchten en raakte naast de luchthaven ook overheidsdiensten.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
HartvanNederland/ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.