Kopen en besparen
27 juni 2025, 10:39
Schiphol heeft de misleidende prijskaartjes bij parfums op de luchthaven aangepast, na klachten van de Consumentenbond. Winkels op de luchthaven adverteerden met parfums die soms maar de helft zouden kosten van de zogenoemde 'local price', maar volgens de Consumentenbond klopte dit in meerdere gevallen niet. De prijskaartjes in de winkels, folders en op de website zijn inmiddels aangepast.
Waar heb je recht op als consument als een product of dienst niet aan je verwachtingen voldoet? Dat zie je in de bovenstaande video.
Een flesje Hugo Man kostte op Schiphol bijvoorbeeld 30 euro, terwijl de 'local price' 70 euro zou zijn. Maar volgens de Consumentenbond kostte een dubbel zo grote fles van hetzelfde parfum bij Kruidvat en Trekpleister ook maar 30 euro.
Daarbij maakte Schiphol niet duidelijk hoe de 'local price' tot stand kwam. "Volgens de wet moet je uitleggen hoe een prijsvoordeel tot stand komt. Maar dat deed Schiphol niet", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
Schiphol erkent de fouten. "De prijzen zijn aangepast en de winkeliers zijn opnieuw geïnformeerd over hun wettelijke verplichtingen", aldus Schiphol.
ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.