
Waarschuwen
5 dec 2024, 12:27
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de laatste tijd veel meldingen gekregen van consumenten over donatieplatforms, waar bijvoorbeeld crowdfundingsacties op worden georganiseerd. Na onderzoek blijkt dat zeven donatieplatforms consumenten niet duidelijk hebben geïnformeerd over de kosten die zij rekenen, aldus ACM.
Eerder gaven gebruikers al aan bang te zijn om opgelicht te worden door de platforms, zie je in de video hierboven.
De online platforms, waarop mensen een actie kunnen starten om geld in te zamelen voor een persoonlijk, maatschappelijk of liefdadigheidsdoel, gaan voortaan duidelijker vermelden welk bedrag ze van de donatie inhouden. GoFundMe, Doneeractie, Doneerveilig, Geef.nl, Getfunded, Steunactie en Whydonate hebben na een actie van de ACM de informatie hierover verduidelijkt.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
Mensen die een inzamelingsactie startten, dachten dat het platform geen kosten zou rekenen en ontdekten pas later dat een percentage van de gedoneerde bedragen werd ingehouden.
"Als je een inzamelingsactie start, bijvoorbeeld voor de behandeling van een ernstig ziek familielid, wil je zoveel mogelijk geld ophalen. Als dan blijkt dat een deel van het geld achterblijft op het platform zonder dat je dat was verteld, ben je teleurgesteld", aldus directeur consumenten bij de ACM Edwin van Houten.
ANP





Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.