Terug

Volg Hart van Nederland

Meeste gestrande reizigers na brandstofstoring op bestemming, maar woede blijft: “Het hakt erin”

Meeste gestrande reizigers na brandstofstoring op bestemming, maar woede blijft: “Het hakt erin”

Weerbericht

26 juli 2019, 12:32

De meeste passagiers die gestrand raakten door de storing op Schiphol zijn inmiddels op hun bestemming aangekomen, maar de woede is onverminderd. Kris en Jeanita uit Den Bosch zijn pas deze vrijdagochtend aangekomen op hun vakantieadres in het Turkse Marmaris, twee dagen na hun oorspronkelijke vlucht. ''We hebben maar een paar uur geslapen.'' Volgens Schiphol gaan de vluchten weer volgens schema en zijn er vrijdag geen verdere annuleringen of vertragingen door de tankstoring van woensdag. Maar daarmee is de kous nog niet af. Veel reizigers hebben hun bagage nog niet ontvangen, en ook is het voor veel mensen niet duidelijk of ze iets terug zien van de vele kosten die ze hebben moeten maken. Lees ook: Geen vertragingen meer door tankstoring Schiphol Er is een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar wie aansprakelijk is voor de storing. Leverancier Aircraft Fuel Supply, die de kerosine op Schiphol distribueert en waar de zware systeemstoring plaatsvond, wil niet reageren. Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kijken bij wie ze een claim kunnen indienen voor gemaakte kosten, doordat ze vluchten hebben moeten omboeken en passagiers hebben moeten verzorgen.

Slapen op de grond

Veel reizigers vonden de verzorging op Schiphol zeer slecht. Geen van de gestrande reizigers op de vlucht van Kris en Jeanita had een veldbed, vertelt Kris. ''Veel mensen moesten gewoon op een handdoek op de grond slapen.'' Lees ook: Vast op Schiphol: 'Ik had nu met een Sex on the Beach aan het zwembad willen zitten' Wat hem nog het meeste steekt is de slechte communicatie en dat Schiphol doet alsof alles weer in orde is. ''We wisten niet waar we aan toe zijn,” zegt Kris. Naast de verzorging was ook de afhandeling van de bagage slecht. Die was al ingecheckt, maar moesten ze gister weer ophalen in een hal. ''Wij hebben onze koffers gelukkig gevonden, maar veel anderen zitten nu op vakantie zonder bagage. Nu blijkt, hoor ik van mensen die op Schiphol werken, dat ze maar tot 2 uur werken en dat daardoor niet alle bagage gevonden kon worden. Dan zie je gewoon dat een multinational als Schiphol schijt heeft aan iedereen. Als ik klanten heb met problemen werk ik ook een uur langer door.''

Niet vlekkeloos

Donderdagnacht kon het stel eindelijk naar hun vakantiebestemming in Turkije worden gevlogen, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot. Het toestel van Transavia waarmee ze zouden vliegen had technische problemen, waardoor ze op een vlucht van Corendon werden gezet. ''Dat leverde weer een vertraging op van 2,5 uur.'' Lees ook: Gestrande reizigers Schiphol: "We zijn hier al een dag aan het overleven" Nu is het eerst bijkomen voor Kris en Jeanita. ''We hebben afgelopen nacht niet meer geslapen.'' Dat ze nu op hun bestemming zijn betekent niet dat ze meteen van hun vakantie kunnen genieten. ''Er zijn twee dagen van ons afgenomen, dat hakt er wel in. Om vijf uur worden we verder ingelicht door Sunweb.'' Van de Sex on the Beach, waar Kris zo op had gehoopt, is het nog niet gekomen.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.