Volg Hart van Nederland
Veel meer zware treinverstoringen: dit gaat er mis op het spoor

Veel meer zware treinverstoringen: dit gaat er mis op het spoor

Verkeer

17 juli 2025, 09:01 - Update: 17 juli 2025, 10:26

Link gekopieerd

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

Een jaar eerder kwam het aantal ernstige verstoringen nog onder de driehonderd uit. Toen vonden er volgens ProRail al relatief veel zogeheten impactvolle verstoringen plaats. In de tweede helft van vorig jaar is dat aantal gedaald, maar neemt nu dus weer toe.

Het aantal is "te hoog" volgens ProRail en het onderwerp heeft de "volle aandacht" voor de tweede helft van dit jaar. Met extra maatregelen probeert het spoorbedrijf het aantal verstoringen omlaag te brengen. Zo doet het bedrijf gerichter onderhoud aan spooronderdelen die gevoelig zijn voor storingen. Ook is er meer slim cameratoezicht en probeert ProRail het spoor beter af te schermen.

Ruim vier op de tien verstoringen wordt veroorzaakt door derden, zoals spoorlopers, aanrijdingen en zelfmoord. Ruim 38 procent komt door technische storingen aan bijvoorbeeld bovenleidingen en wissels. De overige storingen zijn zoal het gevolg van bomen op het spoor of uitloop van spoorwerkzaamheden.

Meer op tijd

Tegelijkertijd kwamen treinreizigers vaker op tijd aan op hun bestemming, meldt ProRail. De uitval door ernstige verstoringen is overigens niet meegenomen in de vertragingscijfers.

Volgens ProRail had 86,6 procent van de treinen op het hoofdrailnet minder dan 3 minuten vertraging. In 95,7 procent van de gevallen was er sprake van een vertraging van minder dan 10 minuten. Een vergelijking met vorig jaar is moeilijk te maken, omdat de spoorbeheerder toen nog rapporteerde in vertragingen van minder dan 5 en 15 minuten. Deze criteria zijn sinds dit jaar aangescherpt.

Meld je aan voor het Hart van Nederland-panel

Wil jij meepraten over thema's zoals de toekomst van vuurwerk, lange wachtlijsten in de zorg of politieke besluiten? Meld je met deze blauwe knop aan voor het Hart van Nederland-panel en bepaal wat nieuws wordt!

Meld je aan

De betere prestaties op het hoofdrailnet komen onder meer doordat tientallen tijdelijke snelheidsbeperkingen versneld zijn opgelost. Ook is volgens ProRail in samenwerking met de NS de dienstregeling betrouwbaarder gemaakt, met name rond geplande werkzaamheden.

Op de regionale lijnen blijft de betrouwbaarheid echter achter. ProRail weet nog niet of daar de bodemwaarde dit jaar wordt behaald. Dat is de minimumwaarde waarop de spoorbeheerder door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt beoordeeld.

ANP

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.