
Social Media
4 okt 2024, 11:32 - Update: 4 okt 2024, 16:26
Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor gerichte reclames. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie vrijdag bepaald. Het is in strijd met de Europese wetgeving, die bedrijven verbiedt persoonlijke gegevens zonder duidelijk doel op te slaan.
Facebook bestaat 20 jaar. In bovenstaande video zie je welke invloed het door de jaren heen heeft gehad.
Het oordeel komt na een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn Facebook-profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken.
Schrems spande de rechtszaak aan in Oostenrijk, waarbij hij Meta wilde laten stoppen met het verzamelen van gegevens over zijn interesses om zijn geaardheid te bepalen. Dit soort tracking op basis van surfgedrag zou volgens Schrems tegen Europese privacyregels ingaan.
De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor internetbedrijven die geld verdienen door advertenties te richten op specifieke doelgroepen aan de hand van persoonlijke gegevens. Meta verdient veel geld door advertenties af te stemmen op gebruikersgedrag.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
Hart van Nederland/ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.