
Debat
15 okt 2025, 18:44 - Update: 15 okt 2025, 22:48
Bouwmarktketen Hornbach heeft reclameposters weggehaald na klachten over het woordgebruik. Op de posters stond namelijk een vloek. ‘Verdomme, wie heeft de hoofdkraan dichtgedraaid?’, luidde de volledige tekst. Volgens het AD viel dat verkeerd bij veel mensen. Hornbach heeft nu alle posters, die in bushokjes hingen, verwijderd.
Binnen de SGP-fractie in het Utrechtse Montfoort zorgde de reclame ook voor de nodige ophef. Een vloek zoals 'verdomme' hoort volgens de partij niet thuis in het straatbeeld. Volgens het AD kwam verder de Bond tegen vloeken verhaal halen, zij vinden dat de reclamecampagne een verkeerd beeld geeft aan kinderen.
Fenna Zwerver, de woordvoerder van Hornbach, zegt tegen Hart van Nederland dat het nooit hun bedoeling is geweest om iemand te kwetsen. De gedachte achter de campagne is met een knipoog laten zien dat klussen niet zonder tegenslag komt. "Soms sluipt er een krachtterm in wanneer mensen gefrustreerd zijn over een situatie”, legt de woordvoerder uit.
Maar Hornbach heeft het dus toch aangepast. Nu zijn er posters te zien in bushokjes met de slogan: 'Eh.. wordt het nog lichter als het droog is?'
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.