Volg Hart van Nederland

Vierde aanvliegroute Schiphol geschrapt: dit zijn de gevolgen

Beleid

21 feb 2025, 16:18 - Update: 21 feb 2025, 17:46

Link gekopieerd

Het kabinet zet een streep door de geplande vierde aanvliegroute naar Schiphol. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet lukt om vier routes goed aan te sluiten op het internationale luchtruim. Dat betekent dat vliegtuigen voorlopig via de bestaande routes blijven binnenkomen – en dat heeft voor sommige omwonenden flinke gevolgen.

Mensen zijn zelfs verhuisd omdat ze gek werden van het geluid (zie bovenstaande video).

In 2022 kwam Madleners voorganger met algemene ideeën voor een nieuwe indeling van het luchtruim. Daarin stond dat het oefengebied voor de luchtmacht in het zuiden van Nederland zou worden geschrapt, en dat het gebied in het noorden juist groter zou worden. Bovendien zou er een vierde aanvliegroute vanuit het zuidoosten komen. Deze aankondiging zorgde voor onrust in Utrecht en Gelderland, waar de nieuwe route waarschijnlijk voor meer overvliegende vliegtuigen zou zorgen.

De vierde route is nu dus van tafel, maar niet vanwege weerstand uit de regio's. Madlener klinkt dan ook teleurgesteld. Hij schrijft dat het met drie routes minder goed lukt om vliegtuigen vanuit het zuidoosten korter en zuiniger naar Schiphol te laten vliegen.

Wat betekent dit voor omwonenden?

Voor mensen in Gelderland en Utrecht die zich zorgen maakten over een nieuwe route is het kabinetsbesluit dit goed nieuws. Zij krijgen geen extra vlieglawaai over hun dorpen en natuurgebieden. Door het afblazen van de extra route blijven vliegtuigen gebruikmaken van de drie bestaande aanvliegroutes, die over grote delen van Noord-Holland, Flevoland en Utrecht lopen. Dat betekent dat de geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol niet afneemt, en misschien zelfs toeneemt. Volgens Het Parool kan dit ervoor zorgen dat meer vliegtuigen lager moeten vliegen en minder gespreid kunnen binnenkomen, waardoor de herrie in bepaalde regio’s alleen maar erger wordt.

Het luchtruim wordt op andere punten wel aangepast. Het militaire oefengebied in het noorden van Nederland groeit bijvoorbeeld, en om die reden moeten burgervliegtuigen iets uitwijken. Later is het ook de bedoeling dat vluchten van en naar Schiphol hoger komen aanvliegen en in een soepelere beweging dalen.

Het zal nog jaren duren voordat de nieuwe indeling van het luchtruim definitief is. Onder meer de Tweede Kamer mag er nog over meedenken. In 2030 moet het hele proces klaar zijn.

Hart van Nederland/ANP

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.