Beleid
17 mrt 2025, 07:20
Het kabinet wil kindermarketing voor ongezonde producten zoals snoep en frisdrank verder inperken, meldt Trouw. Dat betekent onder meer een verbod op vrolijke tekenfilmfiguren op verpakkingen en beperkingen op tv-reclames voor koek en snacks overdag.
Experts en actiegroepen steunen de plannen, maar hebben kritiek op een belangrijk punt: staatssecretaris Vincent Karremans (VVD) van Jeugd, Preventie en Sport laat reclame op internet ongemoeid. Hij vertrouwt daar op zelfregulering en overleg met bedrijven. Begin dit jaar sprak hij met een groep influencers over hun rol in het promoten van ongezonde producten aan jonge volgers.
Volgens de huidige wetgeving vallen alleen influencers met meer dan 500.000 volgers onder de Mediawet. Dat betekent dat slechts een kleine groep superpopulaire vloggers zich aan de strengere regels moet houden. Voor de rest blijft het vrij spel, waardoor kinderen nog steeds via sociale media in aanraking kunnen komen met reclame voor ongezonde snacks.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.