Politiek
1 mei 2022, 16:24
Al enkele dagen is het een drukste van jewelste op de luchthaven Schiphol. Door personeelstekort staan er lange rijen die buiten beginnen met wachttijden van anderhalf uur, en worden er vluchten geannuleerd of verplaatst naar andere luchthavens. En de komende tijd gaat weinig veranderen, zo denkt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat: "Het is erg vervelend voor de reizigers."
Het ministerie houdt 'de situatie nauwlettend in de gaten', en staat in contact met Schiphol maar het personeelstekort is een hardnekkig probleem, geeft de bewindsman aan: "Personeelstekort is een probleem wat breder speelt dan alleen in de luchtvaart, en wat zich niet 1, 2, 3 laat oplossen."
De problemen op het vliegveld worden veroorzaakt doordat er te weinig mensen aan het werk zijn om de passagiersstroom aan te kunnen. Het vliegveld heeft daarom geprobeerd om dit weekend minder mensen te laten vertrekken van Schiphol, maar slaagde daar niet in. "Goed dat Schiphol in gesprek gaat met luchtvaartmaatschappijen om te kijken naar oplossingen om drukte voor komende weken en voor de zomervakantie te beheersen. Ik hou hierbij een vinger aan de pols."
Intussen zijn de luchtvaartmaatschappijen geïrriteerd dat het vliegveld de reizigersstroom niet aankan. Brancheorganisatie IATA noemde de problemen eerder schandalig.
Ook reisbrancheorganisatie ANVR, die eerder deze week ook kritisch was op het handelen en inzicht van Schiphol, wil zo snel mogelijk in gesprek met de directie van de luchthaven om te kijken over hoe de zomervakantie wél vlekkeloos kan verlopen.
Voorzitter Frank Oostdam van de ANVR zegt zondag blij te zijn dat dit weekeinde geen sprake is van chaos, zoals vorige week toen er gestaakt werd op de de luchthaven. Maar écht blij is hij natuurlijk niet met de hele situatie, "maar we hebben besloten dat niet steeds te blijven roepen. Dit wist je lang van te voren, maar we moeten nu de blik vooruit hebben. Vandaag loopt het wel een beetje door en de mensen die ik vandaag op Schiphol sprak zijn een beetje gelaten. Zo van: als we het vliegtuig maar halen". Hij hoopt zo snel mogelijk na de meivakantie met Schiphol te spreken over "hoe we het in de zomervakantie zo goed mogelijk kunnen inrichten. En dat we vertrouwen krijgen dat Schiphol het op orde krijgt."
Volgens Oostdam staat er een gesprek op de planning voor na de meivakantie. Zijn inzet voor de zomervakantie is een vlekkeloze doorstroming van vakantiegangers. De huidige situatie veroorzaakt volgens hem namelijk ook imagoschade "en we moeten ook nog zien wat de reisbranche als indirecte schade hiervan heeft, dat verwijten we Schiphol wel".
De schade wordt veroorzaakt doordat geboekte accommodaties door geannuleerde vliegreizen leeg blijven staan. "De accommodaties zullen zeggen: ‘dat de klant niet komt is niet mijn probleem", zei Oostdam daarover al eerder. De "hevig gefrustreerd en boze" reisorganisaties zullen die schade proberen te verhalen op Schiphol. Ook het vertrouwen in Schiphol dat hierdoor afneemt kan uiteindelijk gevolgen hebben voor het aantal boekingen bij reisorganisaties.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.