Politiek
28 nov 2019, 19:11
Producenten hoeven het nieuwe voedsellogo dat staatssecretaris Blokhuis per 2021 wil invoeren, niet verplicht op verpakkingen te zetten. “Het is denkbaar dat een aantal belangrijke producenten niet meedoet”, erkent Blokhuis tegenover Hart van Nederland.
Donderdag werd een nieuwe logo gepresenteerd, dat Nederlanders moet gaan helpen bij het maken van gezondere keuzes. Met het stoplicht-systeem, Nutri-Score, moeten mensen eenvoudig kunnen zien welke producten veel suikers, verzadigde vetten of zout bevatten. Een ‘A’ is gezond, een ‘E’ niet.
Lees ook: Gezond of ongezond? Met dit nieuwe voedsellogo maak je de beste keuze
“Op hoe meer middelen zo’n logo staat, hoe beter het is voor de consument”, zei de staatssecretaris na de presentatie. Hij zegt dat het bedrijfsleven staat te trappelen en heeft er vertrouwen in dat het logo “breed gaat werken”.
Maar deelname blijft voorlopig vrijwillig. Daardoor lijkt het doel om mensen gezondere keuzes te laten maken ook moeilijker te behalen.
Tekst gaat verder onder de video
Blokhuis hoopt erop dat bedrijven toch willen aanhaken. Het spreekt in zijn voordeel dat producenten als Nestlé en Hak al hebben laten merken dat ze dat zullen doen.
“Een mooie bijvangst zou zijn als fabrikanten gezondere producten gaan maken omdat ze A’tjes, B’tjes of C’tjes willen scoren”, aldus de staatssecretaris. Hij noemt het voorbeeld van een pizzaproducent. "Die zullen nu niet snel hoog scoren. Maar stel dat er in de toekomst een supergezonde pizza wordt ontwikkeld. Dan wil je maar wat graag dat daar een A op komt te staan."
Mocht het logo helemaal niet van de grond komen, dan wil Blokhuis bij de Europese Unie gaan aandringen op een verplichting voor fabrikanten. Maar voorlopig lijkt daar dus nog geen sprake van.
Daardoor kunnen fabrikanten die veel E’tjes scoren er ook gewoon voor kiezen om helemaal geen logo af te drukken.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.