Politiek
16 jan 2020, 19:54
Regeringspartijen CDA en D66 vragen zich af hoe het kan dat KLM boven Iran bleef vliegen ondanks de raketaanvallen in Irak. De partijen hebben Kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Dat laat een woordvoerder van D66 weten aan Hart van Nederland. De luchtaanvallen vonden plaats in de nacht van 7 op 8 januari. KLM besloot pas woensdagochtend 8 januari om niet meer boven Irak en Iran te vliegen. Dat gebeurde na het neerstorten van een Boeing 737-800 van Ukraine International Airlines, waarbij 176 mensen om het leven kwamen. Iran gaf toe dat de raketten door een foute keuze werden afgevuurd. Lees ook: Nabestaanden MH17 willen maatregelen: ‘Hoe kon dit toch weer gebeuren?’ CDA en D66 vragen zich af of de luchtvaartmaatschappij de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft opgevolgd. In het rapport na de ramp met de MH17 heeft de OVV elf aanbevelingen gedaan. De partijen betwijfelen of deze aanbevelingen zijn opgevolgd en of zij het beoogde effect hebben gehad.
D66-Kamerleden Jan Paternotte en Sjoerd Sjoerdsma willen dat de Europese luchtvaartorganisatie EASA voortaan bepaalt waar wel en niet gevlogen mag worden. In de Verenigde Staten ligt die bevoegdheid al bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit. De EU moet dat model overnemen, vinden ze. Lees ook: Nabestaanden MH17 vertellen waarom zij het D66-plan steunen Sjoerdsma en Paternotte willen hun voorstel indienen bij het debat over vliegen over conflictgebieden. Dat staat gepland voor 29 januari. De partijen willen dat Minister Van Nieuwenhuizen de vragen ook voor die tijd beantwoordt. Update 17-01: KLM laat vrijdag weten dat zij geen vluchten meer uitvoerde in het luchtruim van Iran en Irak, nadat een toestel van Ukraine International Airlines (UIA) uit de lucht was geschoten. KLM legt uit dat minstens vijf kwartier voorafgaand aan de ramp de laatste vlucht van KLM uit het gebied weg was. De eerstvolgende vlucht die in de regio gepland stond, was in de loop van de ochtend op 8 januari. Voor die tijd besloot KLM "na een uitgebreide risicoanalyse" om niet langer boven Iran en Irak te vliegen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.