'Thomas Cook-gedupeerden moeten niet zelf gaan knutselen met tickets'

Reisorganisaties Thomas Cook en Neckermann zetten een streep door alle reeds geboekte reizen. Dat maakte Thomas Cook Nederland in een verklaring op de website bekend.

Maar wat kan je als reiziger doen als je al op bestemming bent en de hoteleigenaar begint moeilijk te doen? Of wat als je op Schiphol staat en je krijgt te horen dat je niet vliegtuig in mag? Of wat als je over twee weken op vakantie zou gaan via een Thomas Cook- of Neckermann-reis?

Frank Oostdam van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft speciaal voor die reizigers een paar tips die je veel frustratie en woede kunnen besparen.

Problemen op je vakantiebestemming

Mensen die met Thomas Cook al op hun vakantiebestemming zijn kunnen hun reis gewoon volgens schema afmaken. Mochten zich in het buitenland problemen voordoen dan kunnen vakantiegangers contact opnemen met een speciaal noodnummer. ”Het mag eigenlijk niet, maar als een hoteleigenaar denkt dat hij zijn geld niet gaat ontvangen dan kunnen zij heel moeilijk gaan doen. Dat zagen wij gisteren dan ook gebeuren”, vertelt Oostdam.

Lees ook: Alle reizen Thomas Cook geannuleerd, noodnummer voor gedupeerde reizigers

”In zo’n situatie is het beste dat je een speciaal telefoonnummer belt naar een callcenter dat nauw samenwerkt met het Stichting  Garantiefonds Reisgelden (SGR). Zij kunnen dan er voor zorgen dat zij de problemen aanpakken op de bestemming zelf”, vertelt Oostdam verder.

Ook over de terugvlucht naar Nederland is er weinig reden tot paniek. De meeste vluchten zullen, volgens de SGR, gewoon uitgevoerd worden.

Twee smaken

Zijn de koffers al ingepakt en weet je niet of je vlucht wel vertrekt? Dan ligt het eraan waar je je vakantie hebt geboekt. ”Eigenlijk heb je dan twee smaken. Als je direct hebt geboekt via Neckermann.nl dan kun je bij elk reisbureau je reis om laten boeken of zoeken naar een alternatieve bestemming. Heb je de vakantie geboekt bij een reisbureau, dan is de kans groot dat zij zelf al contact met je op hebben genomen.” Is dat niet het geval dan adviseert Oostdam om zelf contact op te nemen met het reisbureau.

Lees ook: Thomas Cook-gedupeerden: ‘We zijn 2300 euro lichter, maar we hebben onze tickets’

”Wij willen alle reizigers zo goed mogelijk helpen in deze kwestie”, vertelt Oostdam. ”Maar het komt er op neer dat mensen die nu nog thuis zitten hun geld terug krijgen of omgeboekt gaan worden. Ga niet zelf proberen om je vakantie, via allerlei omwegen, alsnog te maken. Dat gaat je uiteindelijk meer geld kosten dan je terug gaat krijgen”, waarschuwt Oostdam. ”Als je zelf een vliegticket naar de bestemming koopt, dan ben je zelf de reisorganisator en dan verlies je dus het recht op een vergoeding van het SGR.”

Tienduizenden reizigers

De SGR probeert samen met reisbureaus om vervallen reizen zo veel als mogelijk door te laten gaan. Dit kan bijvoorbeeld door de reizen om te boeken naar een andere touroperator. Tot einde winter hadden 20.000 tot 30.000 consumenten een vakantie gepland via Neckermann en Thomas Cook.

Voor verdere instructies verwijst de reisorganisatie naar de website van het garantiefonds.