Aanstaande vrijdag wordt door winkeliers opnieuw massahysterie verwacht tijdens de Black Friday. Op deze dag worden klanten gelokt met kortingen en verleid om van alles en nog wat aan te schaffen. Tijdens de opening van een filiaal van MediaMarkt in Leidschendam krijgen de eerste honderd bezoekers gratis oordopjes. Daar kwamen zoveel geïnteresseerden op af, dat er gewonden vielen. Dit willen ze komende vrijdag voorkomen bij een filiaal in Utrecht: "We hebben een aantal voorzorgmaatregelen getroffen, waaronder dranghekken", zegt Randy Brommer van MediaMarkt. "Ook hebben we extra bedrijfshulpverlening ingezet, mensen die kunnen ingrijpen mocht het toch fout gaan." Lees ook: Black Friday: Nederlanders laten commercieel koopfestijn massaal aan zich voorbij gaanVoorzorgmaatregelenOok in het Utrechtse Hoog Catharijne zijn voorzorgmaatregelen genomen. "Wij hebben altijd al veel focus op veiligheid in het winkelcentrum, maar op deze dag zetten we er nog hoger op in", vertelt shopping center director Sarah Vehmeijer. In Hoog Catharijne betekent dat extra mensen op de vloer. "En continue aandacht voor hoe het er aan toegaat in het winkelcentrum." Lees ook: Black Friday komt eraan: deze winkels misleiden je met nepaanbiedingenSchaarste tijdens Black FridayMassahysterie ten tijde van bijvoorbeeld Black Friday is de Nederlander niet vreemd. "Wat vooral heel erg meespeelt, is dat er een gevoel van schaarste is", zegt consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest. Zo is er een hele korte tijd waarin die korting geldt, maar ook een beperkte oplage. "Ze zeggen vaak: 'Op is op'. Er zijn dan maar een beperkt aantal producten in voorraad."