Lifestyle & Entertainment

Black Friday: Nederlanders laten commercieel koopfestijn massaal aan zich voorbij gaan

Wie denkt dat Nederlanders massaal zullen vallen voor de ‘spectaculaire aanbiedingen’ en ‘hoge kortingen’ tijdens Black Friday, heeft het mis. Een ruime meerderheid laat het commerciële koopfestijn volledig aan zich voorbij gaan. Dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland onder ruim 1.400 mensen.

Bijna driekwart van de ondervraagden (73 procent) zegt niet op koopjesjacht te gaan. Twaalf procent doet online een poging om de beste deal in de wacht te slepen. Nog eens zeven procent probeert dat zowel in de winkel als online en slechts vier procent gaat er speciaal voor naar de winkel.

Lees ook: Op koopjesjacht met Black Friday? Webwinkels misleiden je met nepaanbiedingen

Veertig procent van de Nederlanders ziet Black Friday als een ‘commercieel fenomeen’ en laat het uit Amerika overgewaaide koopfestijn daarom links liggen.

Daarnaast gelooft ruim een derde van de Nederlanders (34 procent) niet in de kortingen die worden gegeven. Zij zien Black Friday dan ook als ‘Fake Friday’, omdat de klant de kortingen uiteindelijk zelf betalen.

Nepaanbiedingen

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek maandag dat een groot aantal webshops consumenten proberen te verleiden met nepaanbiedingen. Bij dit soort ‘aanbiedingen’ wordt ‘van-prijs’ getoond die in werkelijkheid zelden door de winkels werd gerekend. Dat is prijsmisleiding, zegt de Consumentenbond, en dus in de strijd met de wet.

Bekijk hier de lijst met winkels die je misleiden met nepaanbiedingen

Toch zegt tien procent van de ondervraagden voor de bijl te gaan bij kortingen tot 80 procent, zo blijkt uit ons onderzoek.