Volg Hart van Nederland
Scholieren vinden onlinelessen saai en missen klasgenoten

Scholieren vinden onlinelessen saai en missen klasgenoten

Milieu en Gezondheid

23 juli 2020, 09:18

Link gekopieerd

Online onderwijs is voor een ruime meerderheid van middelbare scholieren (vmbo, havo en vwo) niet motiverend. Ze zijn sneller afgeleid en missen daardoor het overzicht en grote delen van de uitleg. Dat stelt loopbaanoriëntatiebedrijf Qompas dat onderzoek deed onder ruim 4200 scholieren in het voortgezet onderwijs. Het overgrote deel van de scholieren kreeg online onderwijs tijdens de coronacrisis. Vwo’ers maken zich het meeste zorgen over mogelijke achterstanden die ze hebben opgelopen. Spijbelen en sjoemelen met toetsen en opdrachten is online eenvoudig, zegt rond de 70 procent.

Lees ook: ‘Een derde middelbare scholen schaft zittenblijven af om coronavirus’

Volgens de onderzoekers zag een deel van de scholen nauwelijks toe op aanwezigheid. Opmerkelijk is ook dat een kwart van de scholieren geen feedback kreeg op ingeleverde opdrachten. Daarbij misten leerlingen hun klasgenoten tijdens de onlinelessen. Lees ook: Middelbare scholen weer open, maar ‘1,5 meter afstand is een uitdaging’ Tegelijkertijd vinden veel scholieren het positief dat docenten hun best deden met hen in contact te komen, open stonden voor vragen en luisterden naar hun verhalen. Wel vonden leerlingen dat leraren de techniek (beeld geluid, internet en hoe alles werkt) beter op orde moesten hebben.

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.