Milieu en Gezondheid
23 juni 2023, 23:24
Mensen met een hersenaandoening hebben vaak te maken met onbegrip vanuit de samenleving. Vooral omdat je het letsel niet van de buitenkant kan zien. Om hier aandacht voor te vragen heeft de Hersenstichting op de Dag van de Overprikkeling een prikkelarme commercial gelanceerd.
Het leven van Danny Laponder uit Almere veranderde acht jaar geleden volkomen toen hij tijdens een vakantie werd getroffen door een herseninfarct. Hij hoort bij de meer dan 750.000 Nederlanders die dagelijks moeten dealen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH).
Danny is blij met de campagne. "Voor mij is het elke dag de Dag van de Overprikkeling", grapt hij in gesprek met Hart van Nederland. De Almeerder kreeg acht jaar geleden op vakantie in het zwembad een beroerte. Een infarct in een wervelslagader zorgde ervoor dat hij in het ziekenhuis belandde. "Vanaf die dag is mijn leven 180 graden gedraaid."
Hij werd afgekeurd om te werken, maar ook zijn rol als partner en vader veranderde. "Ik was 37 jaar, sportief en altijd gezond geleefd. Het kan letterlijk iedereen overkomen. Opeens kon ik niet alles meer", legt hij uit. Gelukkig is hij nog altijd samen met zijn vrouw. "Maar ik vind het voor mijn naasten erger dan voor mezelf. Het heeft impact op het hele gezin."
Heftige prikkels probeert Danny in het dagelijks leven te vermijden. Toch ontkomt hij er ook niet altijd aan, bijvoorbeeld op het station of in de supermarkt. "Dan neem ik maatregelen. Ik heb bijvoorbeeld speciale oordopjes en mijn zonnebril is echt belangrijk. Ik zeg het ook vaak tegen mensen, iets wat ik echt heb moeten leren."
Direct gevolg van overprikkeling bij Danny is de vermoeidheid, zowel in fysieke als mentale vorm. "Die eerst vorm gaat nog wel", legt hij uit. "Maar de mentale vermoeidheid bouwt zich op, waardoor je aan het eind van de dag echt wel last hebt. Ik heb een hekel aan het woordje 'accepteren'. Ik heb mijn hersenletsel nu omarmd, heb er mee leren dealen. Want beter word je niet, maar is vaak wel ruimte voor verbetering."
De prikkelarme commercial van de Hersenstichting is met hulp van ervaringsdeskundigen gemaakt. De organisatie hoopt dat er meer erkenning en begrip ontstaat voor de dagelijkse impact van een hersenaandoening en de vaak onzichtbare gevolgen hiervan.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.