wonen
21 okt 2024, 10:23
Door een ICT-storing is bij ongeveer 22.000 klanten van Eneco ten onrechte een groot bedrag op hun rekening gestort. Dat klinkt misschien mooi, maar de klanten moeten het geld wel zo snel mogelijk terugbetalen aan de energieleverancier. Het gaat om een deel van de klanten met een aansluiting op een warmtenet, verspreid over het hele land.
Sinds begin dit jaar kunnen huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening weer een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dat zie je in de video bovenaan.
De meeste klanten betalen via een automatische incasso. Zij zien volgens Eneco op hun rekening dat er eerst een bedrag tot honderden euro's wordt bijgeschreven, dat na een paar dagen weer wordt geïncasseerd door het concern.
De mensen die geen automatische incasso hebben ingesteld moeten het bedrag handmatig terugstorten, meldt Eneco. "Daarnaast is er een kleinere groep klanten waarvan betalingsregelingen werden afgebroken, maar dat is inmiddels weer rechtgezet", laat de energieleverancier ook nog weten.
Het probleem is inmiddels verholpen, volgens Eneco. Klanten die de dupe zijn van de storing worden deze week schriftelijk op de hoogte gesteld.
Energierekening kan in 2030 honderden euro's hoger uitvallen: dit is waarom
De onregelmatigheid met de incasso speelt niet bij klanten die gas en/of stroom afnemen van Eneco, benadrukt de energieleverancier. "Eneco werkt er hard aan om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen en betreurt de onregelmatigheden zeer."
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.