nieuws
8 apr 2019, 11:50
ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne 'Victim Fashion - Created by accident’. Het spoorbedrijf zegt dat het doel van de campagne is bereikt. ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.
De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze "onnodig hard". Lees ook: Machinisten boos: 'Diezelfde kleding hebben we gezien, maar dan met mensen erin' ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich "bewust te zijn van de heftigheid van de campagne". Er is volgens ProRail gekozen voor een "impactvolle en realistische benadering" om zo door te dringen tot de "leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep". Lees ook: NS vindt ProRail-campagne ‘Victim Fashion, created by accident’ ongepast De NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. "De NS heeft, in het belang van onze collega's, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden", aldus de NS.
Ook Jan Maasse, de vader van de verongelukte 18-jarige Willem Maasse, is blij dat ProRail de campagne staakt. "Dat is gewoon perfect", vertelt hij tegen Hart van Nederland. "Of je nou verongelukt of zelfmoord pleegt, voor de nabestaanden was dit vreselijk". Maasse vindt het dan ook fijn dat de spoorbeheerder dat nu heeft ingezien. "Het geeft een bepaalde rust, het is echt een opluchting." Lees ook: Ouders van op spoor verongelukte William: ‘ProRail-campagne is absurd’ ANP Bovenstaande reportage was eerder te zien in Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.