Opmerkelijk

NS vindt ProRail-campagne 'Victim Fashion, created by accident' ongepast

Machinisten en conducteurs van de NS zijn geschokt door de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail. Onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ waarschuwt de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.

Lees ook: ProRail waarschuwt jongeren met ‘kledinglijn’ voor gevaren op en rond het spoor

Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS’ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.

‘Bedankt weer’

“En namens een groot aantal machinisten bedankt voor weer een paar slapeloze nachten, met jullie impactvolle ideeën”, twittert een van hen. “Kan je nagaan wat die beelden oproepen als je er als Machinist of Conducteur bij betrokken bent. Je hebt een keer de klap gehoord… velen van ons hebben die beelden meerdere malen in het echt moeten aanschouwen tijdens ons werk, en dan ook gewoon blijven handelen”, twittert een ander.

‘Verbazing en afschuw’

Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit”, aldus de NS-topvrouw.

ANP/redactie

https://twitter.com/boris5150/status/1114106937287872518