nieuws
19 dec 2019, 11:28
Snel even Netflixen in de trein of Spotify luisteren op de fiets: online streamen wint steeds meer terrein op radio en televisie. Het mediagebruik in Nederland verandert geleidelijk mee met de opkomst van online mediadiensten, zoals NPO Start. De verschuiving van televisiekijken naar streamen is het meest zichtbaar onder jongeren en hoogopgeleiden. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Media: Tijd van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Waar we in 2013 gemiddeld 10 minuten per dag beeldmateriaal streamden, was dit in 2018 bijna een half uur. Kijken via het traditionele tv-kanaal blijft de voorkeur houden met meer dan twee uur per dag. Ook blijkt dat mensen niet massaal alle nieuwe mogelijkheden van het veranderende medialandschap omarmen. Zo maken de smartphone en tablet het mogelijk dat media meer buitenshuis kunnen worden gebruikt. Uit onderzoek blijkt echter dat men voornamelijk thuis gebruikmaakt van media. Lezen doen we daarbij nog steeds vooral van papier. Televisie kijken we nog steeds het meest op het moment van uitzending en de radio staat het vaakst aan op de achtergrond, afgestemd op vaste zenders. Bovendien is het tijdstip waarop Nederlanders media gebruiken ook niet veranderd. ’s Ochtends wordt er vooral gelezen, gedurende de dag geluisterd, ’s avonds gekeken en laat in de avond nog even gelezen. Lees ook: Disney+ officieel van start met deze nieuwe titels Bron: NLO/NOM/SKO/PMA/SCP (Media: Tijd TBO ’18)
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.