nieuws
17 mei 2018, 19:40
Jongvolwassenen ervaren sociale media steeds vaker als een verslaving. Van alle 18- tot en met 25-jarigen beschouwt 29 procent zichzelf als verslaafd aan sociale media. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag op basis van onderzoek dat vorig jaar is verricht. Twee jaar eerder gaf nog 19 procent aan verslaafd te zijn. Het toegenomen aandeel verslaafden gaat hand in hand met de langere tijd die jongvolwassenen besteden aan bijvoorbeeld WhatsApp, Twitter, Facebook, Instagram en YouTube. In 2015 zat 4 procent van deze leeftijdsgroep vijf tot tien uur per dag op sociale media, twee jaar later was die groep grootverbruikers meer dan verdubbeld tot 9 procent. Een grotere groep van 29 procent is er dagelijks drie tot vijf uur mee bezig. Lees ook: Jongvolwassenen geestelijk uitgeput door de mobiele telefoon
Verslaving komt het meest voor onder jongeren. Van alle volwassen gebruikers van sociale media, inmiddels 87 procent van de volwassen bevolking, vindt 10 procent zichzelf verslaafd. Vrouwen geven bijna twee keer zo vaak aan verslaafd te zijn dan mannen. Ze vinden over het algemeen ook dat sociale media een belangrijkere rol spelen in hun leven: vrouwen drukken het belang van sociale media uit met het rapportcijfer 6,1, mannen geven gemiddeld een 5,8. Lees ook: 20.000 fans ontmoeten hun YouTube-helden
Jongeren zitten vrijwel allemaal op sociale media. Onder ouderen stijgt het gebruik: van de 65- tot 75-jarigen maakt al 71 procent er gebruik van. Alleen van de 75-plussers laat de meerderheid deze vormen van communicatie helemaal links liggen.
Verder valt op dat ondervraagden met een niet-westerse achtergrond gemiddeld een hoger cijfer geven aan het belang dat ze hechten aan sociale media: gemiddeld een 6,5, terwijl mensen met een volledig Nederlandse achtergrond slechts een 5,9 geven. Het CBS heeft voor het verschil geen verklaring. Lees ook: WhatsApp verhoogt minimumleeftijd naar 16 jaar
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is geschrokken van de cijfers en dringt bij de overheid aan op maatregelen. "Bij andere verslavende zaken, zoals drugs en alcohol, leren we jongeren om daarmee om te gaan. De cijfers laten zien dat het tijd is dat we dit ook bij social media gaan doen", aldus voorzitter Rhea van der Dong. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.