nieuws
20 apr 2022, 22:44
Dat de dagelijkse boodschappen met de dag duurder worden, zal weinigen ontgaan. De torenhoge inflatie is goed te merken in de supermarkt. Tegelijkertijd doen fabrikanten er alles aan om de prijsstijgingen te maskeren, waarschuwt de Consumentenbond.
De hoge inflatie is bij veel voedsel in de supermarkt lastig te verbloemen: een banaan of bloemkool die duurder is geworden valt veel kopers al snel op, net als een verandering op het prijskaartje van een pak melk. Toch zijn er ook een hoop producten waarbij de prijsstijging subtieler is, waardoor veel consumenten het niet merken.
Het gaat dan om zogenoemde 'krimpflatie', legt Joyce Donat van de Consumentenbond woensdag uit in Ook goeiemorgen op Radio Veronica. "Dat betekent eigenlijk dat hetgeen dat je koopt, kleiner is geworden. Dus je krijgt minder voor hetzelfde geld." Volgens haar is het "een truc die al een paar jaar door fabrikanten wordt gebruikt".
Er zijn genoeg voorbeelden van krimpflatie te vinden in de supermarkt, aldus Donat. Een pak kaas waar nog maar zes in plaats van acht plakken in zitten. Of een doos wastabletten waar het aantal stuks stilletjes van 24 naar twintig is gegaan. En wat dacht je van een zak bitterballen, waar ineens een paar snacks minder in zitten.
De prijs blijft vaak 'gewoon' hetzelfde, terwijl de inhoud is geslonken. Soms wordt het product zelfs duurder gemaakt, stelt de Consumentenbond vast. "Vaak gaat het dan om een paar dubbeltjes, zodat het niet erg opvalt", zegt Donat. Maar omdat de verpakking kleiner is geworden, is de prijsstijging nog veel groter dan je in de gaten hebt."
Als consument kun je je helaas slecht wapenen tegen krimpflatie. "Je moet dan van tevoren weten wat je eerder altijd voor je producten betaalde én hoeveel er toen precies in de verpakkingen zat. Dat is eigenlijk niet te doen", weet Donat. "Niemand gaat achterop de lettertjes lezen van: hé, zit er nu nog maar tachtig in plaats van honderd gram in?"
Zou het fabrikanten niet sieren als ze open zijn over hun aanpassingen? "Het zou prachtig zijn als ze zouden zeggen: nu met 20 procent minder!", lacht Donat in het radioprogramma. "Maar dat gaan ze niet doen." Volgens haar komen producenten vaak met smoesjes over 'nieuwe receptuur' en 'wensen van de consument' als ze erover bevraagd worden.
"Uiteindelijk draait het natuurlijk om geld verdienen", legt Donat tot slot uit. Maar daar ligt juist ook een kans voor kopers. Ze wijst op "de rel op het internet" over Toblerone, dat een paar jaar geleden stiekem de ruimte tussen de 'bergjes' had vergroot. "Dat is wel echt een goed voorbeeld van antireclame. Mensen hebben toch wel enige macht via social media."
Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.