Waarschuwen
2 jan 2024, 14:26
Meerdere bedrijven moeten etiketten op levensmiddelen aanpassen. Op etiketten van tientallen levensmiddelen staan namelijk misleidende claims over extra eiwitten. Onder andere Calvé, Hero, LiGA en Kellogg's zijn daarop aangesproken door de toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Bij zeven producten is volgens de NVWA sprake van ernstige misleiding. Dit is onder meer het geval bij havermoutrepen van het merk Trek.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Daarop staat dat ze goed zijn voor de gezondheid, maar dat wordt niet aangetoond. De verpakkingen van twee producten van Innopastry uit Den Bosch claimen dat patiënten met meer spiermassa beter in staat zijn zware chemokuren te doorstaan.
Achttien producten misleiden de consument, vindt de NVWA. Zo onderbouwt Calvé niet dat zijn pindakaasrepen "rijk aan onverzadigde goede vetten" zijn en is de zin "energie om lekker actief bezig te zijn" te vaag voor de NVWA.
Op de verpakking van proteïnerepen van B'tween van Hero staat andere voedselinformatie dan op de site. Special K-repen van Kellogg's bevatten te weinig vezels om te kunnen zeggen dat ze "rijk aan vezels" zijn. Kopers van LiGA-pindarepen kunnen meer voordelen verwachten dan het product kan waarmaken.
De NVWA heeft in totaal 54 levensmiddelen onderzocht, en daarvan waren 25 niet in orde. Voor drie producten is een boete opgelegd. De NVWA meldt niet om welke producten en fabrikanten het gaat. De makers van twintig andere producten kregen een officiële waarschuwing. Twee producten zijn van een "buitenlandse merkhouder", en daar is de NVWA niet bevoegd.
In de Europese regels staat dat medische claims verboden zijn. Ook moeten verpakkingen aantonen dat teksten over gezondheidseffecten kloppen.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
ANP
Deel dit artikel
Lees ook
Blue Band Roombeter verkozen tot meest misleidende product
Gezondheidsraad: maak het makkelijker om meer plantaardig te eten
Supermarkten hebben groene praatjes, maar komen in praktijk bijna niet in actie
Een Nutri-Score van A of E: wat zijn gezonde producten in de supermarkt?
Lidl legt vleesvervangers naast vlees in koeling zodat bezoekers vega-optie kopen
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.