Reizen
5 sep 2024, 15:56
Bijna duizend passagiers hebben inmiddels advies gevraagd aan claimorganisatie EUclaim over hun recht op compensatie na de storing op Eindhoven Airport. Meer dan vijftig passagiers hebben zich gemeld voor hulp bij het terugvorderen van extra kosten, zoals voor een vervangende vlucht of hotelaccommodatie.
Vorige week donderdag stond de teller nog op ongeveer tweehonderd passagiers, daar zijn er in een week tijd dus bijna achthonderd bijgekomen. EUclaim moet de reizigers teleurstellen die vragen of ze recht hebben op compensatie, zegt vluchtanalist Paul Vaneker. Luchtvaartmaatschappijen konden niets doen aan de storing. Hierdoor zijn zij niet verplicht om de passagiers te compenseren.
Wel hebben de passagiers van een geannuleerde vlucht recht op een vervangende vlucht of vervoer bij de eerstvolgende mogelijkheid, eten en drinken en eventueel een hotelaccommodatie, volgens Vaneker. Zij kunnen die kosten later declareren, legt hij uit.
Het vijftigtal passagiers dat zich heeft gemeld bij de claimorganisatie voor hulp bij de extra gemaakte kosten, was vooral geld kwijt aan de kosten voor een vervangende vlucht en een hotelaccommodatie. Gemiddeld maakt een passagier in zo'n situatie 300 euro aan extra kosten, volgens Vaneker.
De problemen waren het gevolg van een fout in een softwarecode voor toegang tot een belangrijk glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Dit trof behalve de Eindhovense luchthaven ook overheidsdiensten. Tientallen vluchten werden geannuleerd.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.