Kopen en besparen
2 juli 2025, 10:08
Deurverkopers blijken de gedragsregels massaal te negeren, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Al jaren komen er bij de organisatie klachten binnen over agressieve en soms misleidende verkopers aan de deur. Zo worden 'nee-stickers' massaal genegeerd, drammen deurverkopers vaak door en proberen ze met leugens de woning binnen te komen. De Consumentenbond pleit nu voor een verbod van deurverkoop.
Uit een enquête onder 7500 panelleden van de Consumentenbond blijkt dat 92 procent van de consumenten zich stoort aan deurverkopers. 71 procent ervaart het deurcontact als intimiderend. Met name telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van deurverkoop, waarvoor ze zogenaamde fieldmarketingbureaus inschakelen. Met name bij die bureaus valt het agressieve commerciële karakter vaak op.
De fieldmarketingbureaus moeten zich houden aan de gedragsregels die vastgelegd zijn in de Code voor Fieldmarketing (CFM) van de Reclame Code Commissie. Maar dat gebeurt vaak niet. Tijdens het onderzoek van de Consumentenbond werd de werkwijze van de bureaus onderzocht door met oud-medewerkers te praten. Daarnaast ging de Consumentenbond undercover als student-deurverkoper.
Uit het onderzoek komt naar voren dat medewerkers opgejut worden om zoveel mogelijk te verkopen. Deurverkopers krijgen een minimaal salaris, en gaan pas meer verdienen als ze veel contracten afsluiten. Daardoor schenden ze bewust de gedragsregels.
De Consumentenbond wil nu het liefst een totaalverbod op deurverkoop. Echter laten Europese regels dat nu nog niet toe. De overheid werkt wel aan een wettelijke afkoelperiode voor commerciële verkoop aan de deur. Een contract is dan pas geldig als consumenten na 3 dagen de verkoop bevestigen.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.