OverzichtTip de redactie
Volg Hart van Nederland
'Meisje (6) belandt in coma na mishandeling door moeder en vriendin'

'Meisje (6) belandt in coma na mishandeling door moeder en vriendin'

Rechtszaak

14 mei 2026, 13:02

Link gekopieerd

Tegen twee moeders uit Oost-Groningen loopt een strafrechtelijk onderzoek vanwege ernstige kindermishandeling. Dat meldt het Dagblad van het Noorden. De vrouwen zouden stelselmatig geweld hebben gebruikt tegen een 6-jarig meisje en een 7-jarige jongen.

Volgens de krant moesten de kinderen vernederende straffen ondergaan, waaronder het opeten van eigen braaksel, koude douches en fysieke straffen. De mishandelingen zouden ook zijn gefilmd. Vooral het 6-jarige meisje zou er ernstig aan toe zijn geweest. Het kind belandde volgens de krant twee keer in het ziekenhuis.

Begin februari verslechterde haar situatie zo ernstig dat het meisje in een kunstmatige coma werd gebracht en moest worden beademd. De twee kinderen staan inmiddels onder voogdij van Jeugdbescherming.

Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie bevestigt dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt, maar doet verder geen uitspraken over de stand van zaken. "Politie en het OM zijn bezig en daar laten wij het voor nu bij", aldus een woordvoerder.

De burgemeester van Stadskanaal laat weten sinds afgelopen weekend op de hoogte te zijn van de kwestie. "De eerste vraag die ik stelde was of de kinderen in veiligheid zijn. En dat bleek." Hij laat het onderzoek verder aan de politie over.