Volg Hart van Nederland
Vertraging voor plaatsing spoorbrug Utrecht

Vertraging voor plaatsing spoorbrug Utrecht

Weerbericht

19 nov 2017, 19:21

Link gekopieerd

Het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht heeft vele uren vertraging opgelopen. De brug had zondagochtend al op zijn plek moeten liggen, maar er is een tegenvaller, meldde ProRail. De waterstand in het kanaal was te laag voor het ponton waarop de brug moet gaan steunen. Op verzoek van ProRail moest het water worden bijgevuld. Rijkswaterstaat heeft daartoe sluizen opengezet. Het ponton moet precies op 9 meter hoogte liggen. Zo kan de nieuwe brug kaarsrecht tussen de twee bestaande bruggen in worden geschoven. Dit is een enorm precisiewerk. Aan het einde van de middag kwam de ruim 3000 ton wegende nieuwe stalen spoorbrug pas weer in beweging. Het duurt enkele uren voordat de brug aan de overkant is. Vanaf daar moet hij van het ponton op een hulpbrug worden gezet. Waarschijnlijk wordt het werk in de nacht van maandag op dinsdag verder afgerond. De uitloop van de werkzaamheden heeft effect voor het scheepvaartverkeer. Dat ligt zondag tot middernacht stil. Ook rijden er dit weekeinde geen treinen tussen Utrecht en Woerden. De spectaculaire operatie heeft in het weekeinde veel bekijks getrokken. Op het dak van de bioscoop stonden honderden mensen te kijken. Op de oevers was het eveneens druk. Verschillende webcams trokken op sommige momenten meer dan duizend kijkers tegelijk. https://www.youtube.com/watch?v=Lmu5EGRT-w4

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.