Weerbericht
16 okt 2017, 21:32
Voor de geluidsberekening in het milieueffectrapport (MER) voor luchthaven Lelystad is gebruikgemaakt van enkele verkeerde aannames. Maar demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) verwacht niet dat het gevolgen zal hebben voor de gekozen vliegroutes en voor de opening van de luchthaven in 2019. Invoergegevens van de stuwkracht van bepaalde landende vliegtuigen en het hoogteprofiel van landende vliegtuigen zijn voor de geluidsberekening van het MER uit 2013 te laag verondersteld, aldus Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. De gegevens zijn aangeleverd door het het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR). De bewindsvrouw laat de gegevens herstellen. In november moet er duidelijkheid zijn over de nieuwe geluidsberekening. Eerste onderzoek wijst uit dat de gevolgen ,,zeer beperkt" zijn. Dijksma verwacht niet dat er een nieuw milieueffectrapport moet komen. Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. Er zijn veel zorgen bij burgers in het oosten en noorden over geluidsoverlast door de uitbreiding van de luchthaven. De verkeerde aannames kwamen aan het licht na vragen van de actiegroep HoogOverijssel. Ook voor luchthaven Maastricht laat de staatssecretaris een extra controle op de berekeningen uitvoeren. ,,Bij Maastricht is naar het zich laat aanzien ook gerekend met de profielen waarin onvolkomenheden zijn geconstateerd." Eind deze maand hoort de Kamer wat de gevolgen hiervan zijn.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.