Weerbericht
26 juni 2018, 22:59
Reizigers die afhankelijk zijn van het streekvervoer, moeten op zoek gaan naar alternatieven. Door een landelijke staking rijdt er vanaf woensdagochtend in heel het land meerdere dagen lang vrijwel geen stadsbus, regionale bus en valt ook een enkele regionale trein uit. Chauffeurs van Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES leggen het werk neer, waardoor stadsbussen en regionale buslijnen in vrijwel het hele land de stations niet verlaten. Omdat de Amsterdamse (GVB) en Haagse (HTM) vervoersbedrijven onder een andere cao vallen, blijven deze steden gevrijwaard. In Rotterdam (RET) rijden de bussen en trams deels wel en deels niet. Ook regionale treinlijnen, zoals de door Arriva uitgevoerde ritten in Limburg, kunnen uitvallen.
Het CNV heeft de chauffeurs in eerste instantie ertoe opgeroepen het werk 72 uur neer te leggen, dus tot en met vrijdag. De FNV doet daar nog een schepje bovenop: tot en met zondag legt de bond alles plat. "Als de werkgevers dan nog niet bewegen, kan de staking worden verlengd, want deze is in principe voor onbepaalde tijd", legt een woordvoerder uit. Het stakingsbesluit werd maandag genomen door FNV en CNV. Zij liggen al maandenlang in de clinch met werkgevers over de voorwaarden van een nieuwe cao. Het personeel wil betere afspraken over loon, werkdruk en plaspauzes. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) vindt de eisen onhaalbaar en onbetaalbaar.
Om hun eisen kracht bij te zetten, organiseerden de vakbonden de afgelopen weken al estafette-acties. Bij deze 'prikacties' werd telkens voor andere steden en regio's gekozen. Nu ze niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd, gaan de bonden over tot een landelijke staking in het streekvervoer. Lees ook: Stakingen streekvervoer voorlopig twee dagen uitgesteld De FNV zegt niet voor de lol te staken en "al helemaal niet om de reiziger dwars te zitten. De nood is hoog, en staken is helaas het enige middel", aldus een bestuurder. Werkgevers zijn "furieus" over het besluit. Zij hebben zich naar eigen zeggen "enorm ingespannen" om de bonden verder tegemoet te komen.
Of het nou terecht is of niet, de reizigers zijn de dupe van de staking. Wat vindt Nederland daar eigenlijk van? Wij vroegen het ons panel. Opvallend is dat 72 procent van de respondenten sympathie heeft voor de staking. Slechts 26 procent vindt het een slecht idee.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.