Weerbericht
16 aug 2019, 13:58
Het Nederlandse spoor barst uit zijn voegen. Het aantal treinreizigers groeit veel harder dan verwacht, waardoor de grenzen van de groei eerder worden bereikt dan gedacht. In de huidige voorspellingen van het Rijk wordt ervan uitgegaan dat het 'spoorplafond' pas in 2030 zou worden bereikt. Volgens de NS gebeurt dat echter al eerder: in 2027, en mogelijk zelfs al twee jaar eerder. NS baseert zich op de trend van de eerste helft van dit jaar.
Voor de NS betekent het eerder bereiken van het plafond, dat het in de toekomst de dienstregeling nog nauwelijks kan uitbreiden. Er passen dan namelijk niet meer treinen op een traject. Ook langere treinen op de drukste trajecten is geen oplossing, omdat de perrons op sommige stations te kort zijn. Het spoorwegbedrijf pleit ervoor dat het budget van spoorbeheerder ProRail versneld beschikbaar komt, om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.
De drukte op het spoor betekende dat de kans op een zitplaats in de spits daalde van 95,5 procent naar 95 procent. De punctualiteit nam ook iets af. In de eerste zes maanden kwam 92,9 procent op tijd, inclusief overstappen. Dat was een jaar eerder nog 93,1 procent. Vooral de hogesnelheidslijn zorgde nog vaak voor vertragingen. Desondanks waren reizigers meer tevreden over hun reis dan een jaar eerder. Van de reizigers gaf 88 procent een 7 of hoger als rapportcijfer, tegenover 84 procent een jaar eerder. ANP/Redactie
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.