Terug

Volg Hart van Nederland

ProRail heeft nieuw spoorboekje klaar: komend jaar meer en langere treinen

ProRail heeft nieuw spoorboekje klaar: komend jaar meer en langere treinen

Weerbericht

19 aug 2019, 05:09

De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast "en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren", aldus spoorbeheerder ProRail. Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Tussen Amersfoort en Utrecht rijden vanaf 15 december zes in plaats van vier intercity’s per uur en rijden er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht. In de zomer gaan er meer treinen rijden tussen Zandvoort en Haarlem, mede door de terugkeer van de Grand Prix Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

Spoorcapaciteit beter benut

Dat zijn de voornaamste veranderingen in het spoorboekje voor komend jaar, zoals spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt aan de ruim dertig vervoerders van reizigers en goederen. Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut. Lees ook: Spoor in 2027 zo goed als vol door te veel treinreizigers "De capaciteit van het spoor nadert haar grenzen sneller dan gedacht", aldus ProRail. Aan de hand van de wensen van de 34 gebruikers moest een grote puzzel worden gelegd "om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen". De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. "Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling."

Langere goederentreinen

Een gevolg is dat de gemiddelde lengte van goederentreinen wordt uitgebreid van 650 meter naar 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport. Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. ProRail zegt dat proeven met de langere goederentreinen vorig jaar goed zijn verlopen. Zo zijn diverse scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.