Weerbericht
23 mrt 2020, 10:55
Over het algemeen zijn Nederlanders behoorlijk tevreden als het om reizen met het OV gaat. Maar op één punt scoorde de NS in 2019 een dikke onvoldoende: de prijs van een treinkaartje is te hoog. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2019 van het kennisplatform CROW-KpVV. Reizigers gaven de prijs van een treinkaartje gemiddeld een 5,0. En dat terwijl men over het algemeen positief is over reizen met de trein. De NS kreeg van haar reizigers gemiddeld een 7,8. Ze waren vooral te spreken over de veiligheid van het reizen met de trein en het gebruiksgemak van de ov-chipkaart. De algemene waardering voor reizen met het openbaar vervoer steeg ten opzichte van 2018 met 0,1 punt. Daardoor steeg het cijfer voor de kwaliteit van een gemiddelde rit met trein, bus, tram, metro en boot een 7,848.
Reizigers die gebruikmaken van regionale vervoersmiddelen als de bus, tram, metro en regiotrein gaven vorig jaar een gemiddeld rapportcijfer van 7,9. Zij zijn net als NS-reizigers over het algemeen blij gestemd over onder meer het instapgemak en de ov-chipkaart. Daarnaast zijn zij tevreden over de klantvriendelijkheid van het vervoerspersoneel en de kans op een zitplaats. In totaal vulden ruim 107.000 ov-reizigers de vragenlijst in. De OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gepubliceerd. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.