Volg Hart van Nederland
Maastunnel na grondige renovatie van twee jaar weer in ere hersteld

Maastunnel na grondige renovatie van twee jaar weer in ere hersteld

Weerbericht

19 aug 2019, 01:19

Link gekopieerd

Na een renovatie die iets meer dan twee jaar heeft geduurd is de Rotterdamse Maastunnel vanaf maandag weer in beide richtingen open voor gemotoriseerd verkeer. Precies om 06.00 uur rijdt een historische bus van openbaarvervoerbedrijf RET als eerste door de gerenoveerde tunnel. In de okergele bus, bestuurd door wereldkampioen behendigheidsrijden voor beroepschauffeurs Jaap van Splunter, zitten winnaars van een prijsvraag. Daarin werd bij de kandidaten hun kennis over de Maastunnel getest. Lees ook: Renovatie Maastunnel in Rotterdam afgerond De tunnel onder de Nieuwe Maas is een rijksmonument en sinds 1942 in gebruik. Door de belangrijkste oeververbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid rijden vandaag de dag circa 60.000 voertuigen per dag en op heel drukke dagen zelfs 100.000.

Wegdek en wandtegels vervangen

De renovatie en restauratie van beide autobuizen begon op 3 juli 2017. Het wegdek werd vervangen en is nu, net als vroeger, okergeel van kleur. Veel wandtegels, een onderscheidend kenmerk van de tunnel, waren kapot en zijn vervangen door replica's. De werkzaamheden kostten ruim 262 miljoen euro. Lees ook: Rotterdammer maakt laatste ritje door Maastunnel voor renovatie Nu het gemotoriseerd verkeer weer in beide richtingen door de tunnel kan, gaan tot medio volgend jaar de voetgangers- en fietstunnel op de schop. Ze blijven wel open. ANP

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.