Volg Hart van Nederland

Lidl 'boycot' WK voetbal in Qatar: deze keer geen spaaractie

WK

9 mei 2022, 12:35

Link gekopieerd

De eerste supermarkt lijkt het aankomende WK voetbal in Qatar te boycotten: Lidl gaat geen grote spaaractie houden tijdens het eindtoernooi. Dat bevestigt de supermarktketen maandag na berichtgeving hierover door Het Financieele Dagblad. "Het is ongepast."

Rond grote voetbaltoernooien geven supermarkten veel geld uit aan reclamecampagnes. Zo spendeerde Lidl vorig jaar rond het EK voetbal nog zes miljoen euro aan advertenties. Klanten konden toen sparen voor een zogenoemde "Fluoranje-outfit" met T-shirts, sokken, leggings en mondkapjes. Een dergelijke spaaractie komt er deze winter echter niet.

Lidl zegt het "ongepast" te vinden om "een grote campagne op te tuigen". De grootgrutter spreekt van "een optelsom aan factoren". Een woordvoerster wijst daarbij op de maatschappelijke rol van het Duitse supermarktbedrijf. Er klinkt al langer de roep om het WK te boycotten vanwege de mensenrechtensituatie in Qatar.

Wat doen andere supermarkten?

Albert Heijn gaf eerder aan dat het nog nadenkt over de invulling van de reclamecampagne rond het WK. Van alle supermarkten heeft Jumbo vorig jaar rond het EK het meeste geld besteed aan reclame: 20 miljoen euro. Jumbo kon maandag nog niet met een reactie komen, concurrent PLUS was niet bereikbaar voor een reactie.

Bovenstaande reportage was eerder te zien bij Hart van Nederland

Hart van Nederland/ANP

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.