WK
9 mei 2022, 12:35
De eerste supermarkt lijkt het aankomende WK voetbal in Qatar te boycotten: Lidl gaat geen grote spaaractie houden tijdens het eindtoernooi. Dat bevestigt de supermarktketen maandag na berichtgeving hierover door Het Financieele Dagblad. "Het is ongepast."
Rond grote voetbaltoernooien geven supermarkten veel geld uit aan reclamecampagnes. Zo spendeerde Lidl vorig jaar rond het EK voetbal nog zes miljoen euro aan advertenties. Klanten konden toen sparen voor een zogenoemde "Fluoranje-outfit" met T-shirts, sokken, leggings en mondkapjes. Een dergelijke spaaractie komt er deze winter echter niet.
Lidl zegt het "ongepast" te vinden om "een grote campagne op te tuigen". De grootgrutter spreekt van "een optelsom aan factoren". Een woordvoerster wijst daarbij op de maatschappelijke rol van het Duitse supermarktbedrijf. Er klinkt al langer de roep om het WK te boycotten vanwege de mensenrechtensituatie in Qatar.
Albert Heijn gaf eerder aan dat het nog nadenkt over de invulling van de reclamecampagne rond het WK. Van alle supermarkten heeft Jumbo vorig jaar rond het EK het meeste geld besteed aan reclame: 20 miljoen euro. Jumbo kon maandag nog niet met een reactie komen, concurrent PLUS was niet bereikbaar voor een reactie.
Bovenstaande reportage was eerder te zien bij Hart van Nederland
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.