Terug

Volg Hart van Nederland

Viaplay 'schendt beloftes': toch reclames en tijd dringt voor gratis F1-races

Formule 1

7 okt 2022, 19:57

De tijd begint te dringen voor Viaplay om haar eigen beloftes na te komen. Is sinds een aantal races de belofte om geen reclames tijdens Formule 1-races uit de deur gegaan, ook lijkt de belofte om zes wedstrijden gratis uit te zenden niet gehaald te worden.

Nieuwssite TV Totaal vraagt zich hardop af hoe betrouwbaar het Zweedse Viaplay is, dat ook al lange tijd onder vuur ligt vanwege vele klachten van kijkers over de technische kwaliteit van de uitzendingen.

"Beloftes dat dit wel goed gaat komen, moeten niet direct voor waarheid worden aangenomen", schrijft de site, dat na maanden vragen over de gratis races nog steeds geen duidelijk antwoord heeft ontvangen. "Dit blijkt wel uit de beloftes die in 2022 geheel of gedeeltelijk niet worden nagekomen."

Beloftes

Voorafgaand het seizoen deed Viaplay een aantal beloftes. Allereerst zouden er zes races gratis uitgezonden worden. Dat is tot nu toe alleen bij de Dutch GP in Zandvoort gebeurd. Met nog vijf races te gaan en nog geen bericht dat de race in Japan dit weekend openbaar te zien is, lijkt Viaplay deze belofte te gaan breken.

Een andere belofte is al gebroken: om geen reclames tijdens races uit te zenden. In gesprek met GPblog was het bedrijf daarover kraakhelder: "We zijn een advertentievrij platform, dus tijdens de F1-sessies zullen geen reclames uitgezonden worden. Je betaalt gewoon per maand een bedrag", aldus het Zweedse bedrijf. Wel zouden er bij voor- en nabeschouwingen reclames uitgezonden worden, maar dus niet tijdens races.

Maar sinds kort ergeren kijkers zich dood aan de reclamebanners van CarGlass die geregeld bovenin beeld tijdens de races te zien zijn.

Klachten niet opgelost

TV Totaal verwacht niet dat de belofte van zes gratis races gehaald zal worden: "Anders was hier op dit moment al reclame voor gemaakt." Dat heeft volgens de nieuwssite ook te maken met de capaciteitsproblemen waarmee Viaplay kampt.

"Dit blijkt uit de vele meldingen over haperend en/of slecht beeld en het niet kunnen inloggen tijdens een race. Een toestroom van honderdduizenden extra streamstarts van gratis kijkers kan het Viaplay-platform zeker niet aan. De kans op het volledig bezwijken – ook voor betalende abonnees – ligt dan op de loer."

En die vele klachten over haperend of slecht beeld leidde eerder al tot de belofte van Viaplay aan de Consumentenbond dat de klachten verholpen zouden worden en er een compensatieregeling zou komen. Ook dit lijkt volgens TV Totaal niet in alle gevallen gelukt te zijn.

Bovenstaande reportage was eerder te zien bij Hart van Nederland.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.