EK
15 juni 2021, 19:21
Een opmerkelijk moment maandag op de persconferentie in aanloop naar het EK-duel tussen Hongarije en Portugal. Cristiano Ronaldo had even lak aan de sponsordeals van het Europees Kampioenschap en verruilde de Coca Colaflesjes die in beeld stonden voor een flesje water. Een statement dat bij voedingsexperts met gejuich wordt ontvangen, maar door sportmarketeer Bob van Oosterhout als "zeer onprofessioneel" wordt gezien.
Cristiano Ronaldo schoof maandag aan om de pers te woord te staan, maar zijn oog valt al snel op de twee flesjes Coca Cola die op de desk staan als reclame-uiting. De Portugese superster twijfelt niet, zet de flesjes van de EK-sponsor uit het zicht en zegt vervolgens 'drink water!', terwijl hij een flesje water laat zien.
Het Voedingscentrum, dat mensen informeert over gezond eten en drinken, vindt het een prachtig statement van de wereldster. "Het filmpje gaat rond onder collega's en op sociale media bij alle voedings- en gezondheidswetenschappers. Het is heel mooi dat een persoon als Ronaldo een fantastisch statement maakt door frisdrank aan de kant te schuiven en te pleiten dat mensen water moeten drinken", aldus Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum.
Ze vindt het een verkeerd signaal dat er twee colaflesjes prominent in beeld stonden tijdens de persconferentie. "Onze eetomgeving verleidt ons tot ongezonder eten en drinken. De voedingsindustrie heeft enorme marketingbudgetten waarmee ze ons willen verleiden om voor producten hun te kiezen, en dat werkt ook. Het is moeilijk om de verleiding te weerstaan. Dan helpt het zeker als een persoon als Ronaldo, met veel invloed, dit doet."
Het is volgens het Voedingscentrum belangrijk om veel water te drinken, maar dat doen we te weinig, blijkt uit onderzoek. "In de Schijf van Vijf is water een van de belangrijkste dranken. Suikerhoudende dranken heb je helemaal niet nodig voor een gezond voedingspatroon. Daarom is het heel mooi dat hij dat zo aan de kant schuift."
Sportmarketeer Bob van Oosterhout is een stuk minder enthousiast over Ronaldo's actie. "Ik ben een fan van Cristiano Ronaldo, maar dit vond ik niet oké", zegt hij. "Ik maak me ongetwijfeld niet populair, maar ik vind dit heel onprofessioneel."
Het is juist dankzij dit soort bedrijven, dat Ronaldo zwemt in het geld, stelt Van Oosterhout. "Ronaldo verdient zijn ongelooflijke sommen geld in het circus dat betaald voetbal heet. Dat het voetbal op deze schaal kan worden georganiseerd, is mede dankzij bedrijven die via het voetbal hun merk aan de wereld willen laten zien. Op het moment dat je wel van de lusten profiteert en zo omgaat met de lasten, vind ik dat niet professioneel. Een beetje hypocriet."
Coca Cola is volgens Van Oosterhout al decennia lang sponsor van grote voetbaltoernooien en heeft al honderden miljoenen euro's bijgedragen aan het ondersteunen van het voetbal. "Dan verdient dit bedrijf het niet om zo te worden gediskwalificeerd. Het is alsof je stennis schopt op een feestje waar je te gast bent. Niet zo chique."
Tekst gaat verder onder de Tweet
De term 'Ook slechte reclame is reclame' gaat in dit geval niet op, denkt Van Oosterhout. "Er zullen nu ongetwijfeld kinderen zijn die denken dat een flesje cola vergif is. Ik vind dat er niks mis is met een colaatje, maar je moet er niet veertig op een dag drinken. We draven een beetje door."
Kan Coca Cola de schade nog beperken? "Als ik adviseur was van Coca Cola zou ik op een leuke manier reageren. Bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo uitnodigen om een gezond voedingsprogramma te ontwikkelen voor kinderen in Portugal. Daarmee kun je laten zien dat je het als bedrijf net zo belangrijk vindt om gezond te eten en te drinken."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.