Terug

Volg Hart van Nederland

Weer vertrouwen in Oranje: ondernemers kunnen aan de slag voor WK 2022

Sport

8 sep 2021, 20:20

Het vertrouwen in het Nederlands elftal is helemaal terug. Dinsdagavond speelde Oranje onder leiding van Louis van Gaal directe concurrent Turkije volledig van de mat: 6-1. Over iets meer dan een jaar is alweer het volgende eindtoernooi, het WK in Qatar. Ondernemers staan in de startblokken om erop in te springen. "Wij verkopen emotie."

Na de domper van de uitschakeling in de achtste finale van het EK voetbal had Nederland er weinig vertrouwen in dat Oranje het WK in Qatar zou gaan halen. Slechts een derde van de Nederlanders dacht toen dat ons land zich zou kwalificeren voor het eindtoernooi. Hoe anders is dat na de afgelopen interlandperiode.

Vorige week speelde Oranje gelijk tegen concurrent Noorwegen (1-1) en werd Montenegro verslagen (4-0). In de poule staat Nederland nu eerste op doelsaldo, met nog vier wedstrijden te gaan. Dat zorgt bij veel mensen voor hoop én vertrouwen. Inmiddels denkt 70 procent dat Oranje het WK 'gewoon' gaat halen, blijkt uit onderzoek van Hart van Nederland-panel onder ruim 3.000 mensen.

Omzetstijging 300 procent

De stemming in het land lijkt dus volledig omgeslagen. Dat is ook te merken bij bedrijven die merchandise verkopen rondom het Nederlands elftal. Kledingproducent The Badge Company, dat ook de officiële fan items van Oranje maakt, zag een stijging van 300 procent in de verkopen na de galashow van dinsdagavond.

"Voor ons als Nederlanders was gisteravond een belangrijk moment, maar zakelijk ook", zegt eigenaar Roland Heerkens van het Woerdense bedrijf tegen Hart van Nederland. "Wel of niet een WK voetballen scheelt ons tien miljoen euro in omzet", legt de ondernemer uit.

'Het gaat weer opleven'

Zo'n omslagpunt als dit doet veel met de voetbalstemming, weet Heerkens. "Je gaat nu krijgen dat het weer gaat opleven", denkt hij. "Ook sponsors krijgen weer vertrouwen dat we weer naar het WK gaan. Als het vertrouwen in Oranje groeit, dan groeit ook de omzet. Wij verkopen emotie."

Shirtjes met de opdruk 'Qatar2022' vliegen nog niet uit de machines bij de fabriek, maar de plannen worden al wel gesmeed. "In oktober en november speelt Nederland nog een paar belangrijke wedstrijden, onder andere de thuiswedstrijd tegen Noorwegen. Daarna gaat alles in full swing", belooft Heerkens tot slot.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.