Sport
2 dec 2021, 22:14
Nooit eerder leverde de Grote Clubactie zo'n hoge totaalopbrengst op. Leden van verenigingen en clubs sprokkelden ruim 10,7 miljoen euro bij elkaar door lootjes te verkopen. Dit geld kunnen ze gebruiken voor bijvoorbeeld een nieuw kunstgrasveld, nieuwe voetbaltenues of nieuwe hockeysticks. Voetbalclub PVCV in Vleuten heeft dit jaar de meeste lootjes verkocht. "Opa Kees heeft me heel goed geholpen."
"Met dit geld gaan we gratis evenementen organiseren voor de jeugd, zoals sportdagen en PlayStation 4-toernooien", licht coördinator Cor Stols van de voetbalvereniging toe. Ook het ballenhok wordt vervangen door een grotere.
Cor besloot de lotenverkoop dit jaar groots aan te pakken. Leden konden zelf ook prijzen winnen als ze veel loten verkochten. "Ze maakten kans op kaartjes voor FC Utrecht, een cadeaubon voor een sportwinkel, een teamuitje of een snackbox in de kantine." Dat werkte enorm motiverend. "Maar dat de gehele actie zo'n groot succes zou zijn, had ik niet verwacht."
Deze actie helpt ook om misgelopen inkomsten te compenseren. "In deze coronatijd is elke euro welkom. We redden het financieel nog, maar je mist natuurlijk wel de kantineomzet", vertelt Cor. Naast de financiële klapper, is het ook belangrijk dat leden zich inzetten voor de vereniging, vindt directeur Frank Molkenboer van de Grote Clubactie. "Het moet niet zo zijn dat papa en mama alleen maar contributie betalen", aldus Molkenboer. "Je moet een beetje liefde tonen voor je club."
De 10-jarige Joep Rijnsoever verkocht dit jaar de meeste loten voor de Vleutense voetbalclub. Met een beetje hulp van zijn opa verkocht hij er 417. "Opa Kees heeft me heel goed geholpen. Met tips enzo." Joep is blij dat hij op deze manier zijn eigen club kan helpen. "Sommige dingen zijn te oud. Als er meer mensen komen en je hebt meer doelen of meer ballen nodig dan kunnen ze dat nu betalen." De jonge voetballer is trots op zichzelf.
De recordopbrengst voor de Grote Clubactie is vooral te danken aan het groeiende aantal online verkochte lootjes. Frank Molkenboer ziet een toename van 25 procent meer lootjes sinds ze de lootjes online te koop aanbieden. "Via een appje kun je ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan je club", vertelt Molkenboer. "Voor corona had niemand van een QR-code gehoord, maar nu gebruiken mensen het dagelijks. De digitalisering is ook zeker bij ons zichtbaar." Daarnaast deden er tweehonderd clubs meer mee dan vorig jaar.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.