Sport
7 juni 2021, 19:38
Als het aan organisator Dutch GP ligt, gaat bijna de helft van de Nederlandse Formule 1-liefhebbers met een kaartje voor de race in september op de fiets naar Circuit Zandvoort. "Gelukkig zijn er meerdere fietspaden die naar Zandvoort leiden."
De organisatie achter de Nederlandse Grand Prix, die plaatsvindt van 3 tot en met 5 september, heeft op 1 juni een vergunningaanvraag gedaan bij de gemeente Zandvoort, en daarbij een uitgebreid mobiliteitsplan ingeleverd. Want een race organiseren waarbij je iedere dag 110.000 bezoekers ontvangt is één ding, maar die bezoekers ook daadwerkelijk naar je locatie krijgen een tweede.
Rob Langenberg, head of event operations van Dutch GP, ziet het zonnig in. En daar heeft hij reden toe. Uit onderzoek dat de organisatie liet doen, blijkt dat 42 procent van de bezoekers voornemens is om met de fiets naar het circuit te komen. In absolute aantallen zijn dat er zo'n 50.000.
De organisatie ziet dat veel bezoekers uit de regio komen. Met name de mensen uit de regio blijken fervent fietsers. Langenberg haast zich om de definitie van 'fietsers' hierin te nuanceren. Hij noemt het liever 'trappers', waaronder zowel fietsers als e-bikers en bromfietsers vallen. "En met een elektrische fiets of brommer kun je ook prima veertig kilometer afleggen. Dat vergroot je regio behoorlijk."
Voor dichtslibbende fietspaden vreest het head of event operations niet. De fietsers komen verspreid over een periode van drie uur binnen. Gelukkig zijn er meerdere fietspaden die naar Zandvoort leiden. "Uiteindelijk komen alle fietsers samen bij het circuit, maar ook hier worden ze verdeeld over verschillende fietsparkeerplekken."
Naast mensen die 'trappen', verwacht de organisatie dat negen procent met de benenwagen komt, drie procent een plekje in een georganiseerde touringcar boekt en tien procent de auto pakt. "Daarin zit voor ons nog een uitdaging", weet Langenberg. "Het aantal mensen dat kiest voor een touringcar zien we liever stijgen naar zeven procent."
Voor mensen die met de auto komen is een subtiel ontmoedigingsbeleid ingezet. Zo is het aantal beschikbare parkeerplekken - op de twee parkings bij de Keukenhof en in Beverwijk - beperkt en kost het per persoon 35 euro om van de parkeerplek naar het circuit te komen. "Die prijs is verdubbeld ten opzichte van wat het vorig jaar zou gaan kosten", zegt Langenberg. "En dan moet je ook nog drie kwartier in een bus."
27 procent van de racefanaten komt met het OV en dat moet volgens Langenberg geen enkel probleem zijn. NS en ProRail zetten twaalf treinen in per uur, waardoor er ieder uur zo'n tienduizend man kan arriveren op station Zandvoort. Langenberg verwacht dat het aantal treinreizigers uiteindelijk nog iets hoger zal uitvallen.
Mocht het ineens stortregenen, dan nog zal de fiets de populairste keuze blijven. Ruim tachtig procent van de bezoekers zegt de vervoerskeuze niet te laten beïnvloeden door het weer.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.