Amsterdamse marktondernemers zijn het beu. De ondernemers van Plein ’40-’45 in Amsterdam Nieuw-West zeggen al langere tijd last te hebben van treiterpartijen van de gemeente. De problemen zijn zo hoog opgelopen dat de ombudsman is ingeschakeld. Die geeft de ondernemers gelijk in de kwestie. "Bij onder andere het uitdelen van boetes die moeilijk te voorkomen zijn, intimideert de gemeente de marktondernemers van Plein ’40-’45", zo schrijft ombudsman Munish Ramlal ineen brief aan de gemeente. Hij en zijn team spraken Amsterdamse marktondernemers over het nalatige gedrag van de gemeente. TweederangsburgersUit het rapport, dat donderdag verscheen, blijkt dat de gemeente de marktondernemers als tweederangsburgers heeft behandeld. Problemen worden niet op tijd aangepakt en de ondernemers worden onvoldoende ondersteund. De gemeente maakt het met niet of nauwelijks na te leven regels te lastig voor de ondernemers. Zo mogen de ondernemers niet eerder opruimen dan 16.00 uur en moeten zij uiterlijk om 18.00 uur van het plein zijn. Ook worden er op marktdagen soms boetes uitgedeeld, omdat de marktondernemers via het fietspad de markt op en af moeten komen. Kat-en-muisspelAbdeslam Belfqih verkoopt sjaals op de markt en is een van de ondernemers die zich niet gehoord voelt door de gemeente. "Door drukte zijn we genoodzaakt om over het fietspad te komen. De handhavers staan daar dan op ons op te wachten. Het is een soort kat en muis spel. In drukte moeten we wel", vertelt Belfqih aan Hart van Nederland. Om het probleem op korte termijn op te lossen maakte een groep ondernemers een eigen ingang. Die werd echter onlangs geblokkeerd door handhavers, waarna ondernemers alsnog via het fietspad vertrokken en een boete kregen. Met het rapport hoopt Belfqih dat er nu daadwerkelijk iets verandert. "We zijn heel blij met de ombudsman. Ik hoop dat ze echt gaan doorpakken, dat ze de adviezen van de ombudsman ter harte nemen."