Terug

Volg Hart van Nederland

Water staat de transportsector aan de lippen: komt de accijnsverlaging niet te laat?

Politiek

11 mrt 2022, 22:56

Al vanaf 1 april verlaagt het kabinet de accijns op brandstof. Veel kleine ondernemers in de transportsector keken op tegen de oude datum, 1 juli. Ze zouden het financieel niet redden. De nieuwe datum is de redding voor kleine transportbedrijven en taxichauffeurs.

De accijnzen op brandstof worden vanaf 1 april de rest van het jaar verlaagd. De accijns op benzine daalt met 17 cent en die van diesel wordt verlaagd met 11 cent. Dit betekent dat met de huidige prijzen benzine per liter 2,32 euro gaat kosten en diesel 2,27 euro. Het gaat dus nog steeds om forse bedragen.

"Iedere sector in Nederland kijkt tegen enorme problemen op als gevolg van die verschrikkelijke oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Met name de brandstofprijzen worden zwaar geraakt. Waar we vandaag als kabinet in ieder geval toe hebben besloten, is om vanaf 1 april de rest van het jaar de accijnzen op benzine en diesel te verlagen. Dat lijkt mij ook een tegemoetkoming aan bijvoorbeeld de transportsector die natuurlijk ook heel erg afhankelijk is van de brandstofprijzen", zegt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Bijzonder goed nieuws

Klaas de Waardt, voorzitter van Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), is blij met de nieuwe datum: "Dat is natuurlijk bijzonder goed nieuws. Het is ten navolging van wat er momenteel binnen Europa gebeurd. Er zullen allerlei ondersteunde maatregelen genomen worden om deze afschuwelijke economische klap ten boven te komen."

Al is dit volgens hem nog niet genoeg om het probleem op te lossen: "Dit is een eerste stap. Nu moeten we de volgende stap realiseren en dat is de btw van 21 procent naar 9 procent brengen. Daarna kunnen we de dieselprijzen bevriezen. Als je rust in de markt wilt hebben, dan moet je één dieselprijs kunnen realiseren." In veel Europese landen gebeurd dat al volgend De Waardt: "In landen zoals Frankrijk en België worden de ondernemers al geholpen maar in Nederland verzanden we in vergaderingen en commissies en duurt het vaak gewoon te lang.

'Compensatie is te laag'

Jaap Nooteboom vervoert met zijn eigen transportbedrijf zeecontainers en maakt zich grote zorgen. "Qua drukte mag ik niet klagen maar door de hoge kosten aan brandstof is het niet echt leuk meer. Ik maak mij ernstig zorgen om mijn bedrijf." Veel kent hij nog niet bedrijven die al kopje onder zijn gegaan, maar "lang kan dat niet meer duren."

Volgens Nooteboom is de compensatie vanuit het kabinet veel te laag. Hij was eerst 30-35 cent per km kwijt en nu 60-65 cent. Door de flinke stijging van de brandstof heeft hij meer uitgaven, waardoor hij noodgedwongen zijn tarieven moet verhogen maar dat is volgens hem niet uit te leggen aan zijn klanten.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.