Politiek
31 okt 2022, 08:08
Politieke partijen hebben vorig jaar, ondanks de coronabeperkingen, veel meer geld uitgegeven aan hun campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen dan in 2017. Het gaat om enkele tonnen per partij, en soms zelfs 1 tot 2 miljoen euro, die de partijen onder meer konden uitgeven omdat ze meer subsidie kregen.
Vooral GL, CDA en D66 trokken flink de beurs, mar wel met wisselend succes. Dat blijkt uit een studie door De Telegraaf van de jaarrekeningen van politieke partijen.
GroenLinks schroefde het campagnebudget met zo’n 2 miljoen euro op: van ongeveer 850.000 euro in 2017 naar zo’n 2,8 miljoen euro afgelopen jaar. Heel goed besteed bleek het geld achteraf niet: het aantal zetels van de partij halveerde bijna.
Ook het CDA schudde zonder succes met de geldbuidel: de christendemocraten gaven ruim 2 miljoen euro meer uit dan aan de campagne in 2017 en verloren vier zetels. Bij D66 liep dat beter: de partij verdubbelde bijna het budget van 1,6 naar 3,1 miljoen, en won uiteindelijk vijf zetels. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.