Politiek
23 juni 2022, 23:10
Met een aandeel van 61 procent van de stikstofuitstoot in Nederland is de landbouwsector de grootste oorzaak van het probleem, aldus de overheid. Toch neemt dat niet weg dat ook de luchtvaart, scheepvaart en industrie flink moeten gaan verduurzamen om hun bijdrage te leveren.
Yara Sluiskil ziet de plannen met nieuwsgierigheid tegemoet. Het bedrijf maakt kunstmest en industriële chemicaliën en is een van de grotere stikstofuitstoters van Nederland. "We stoten veel uit, maar we werken er hard aan om dat te reduceren", vertelt woordvoerder Gijsbrecht Gunter van het chemiebedrijf aan Hart van Nederland.
Op boeren is veel kritiek, zij moeten allerlei vergunningen voor elkaar te hebben. Maar bij andere sectoren knijpt de overheid nog wel eens een oogje dicht. "Het autoverkeer, de luchtvaart tot 900 meter (boven de 900 meter wordt de uitstoot niet meegeteld) en de industrie stoten meer stikstofoxide uit dan onze boeren", zegt Wybren van Haga van BVNL.
Ook andere partijen in de Tweede Kamer verontwaardigen zich erover dat er voor de landbouw stikstofplannen zijn, maar voor andere uitstoters nog niet. GroenLinks-leider Jesse Klaver noemt het 'een grote fout'.
Chemiebedrijf Yara wil verantwoordelijkheid nemen. "Het staat als een paal boven water dat we wat moeten doen met z'n allen. Maar dat moet in alle redelijkheid. Dus niet de economie op slot zetten en de boeren laten verdwijnen. We missen perspectief voor de toekomst. Ik ben benieuwd hoe de discussie zich verder ontwikkelt." Ook de drie havens van bedrijf North Sea Port spelen een grote rol om minder uit te stoten in de toekomst.
Het stikstofprobleem blijft een kwestie waarbij er niet alleen naar de boeren moet worden gewezen. Ook voor de industrie en het verkeer komt minister Christianne van der Wal met zogeheten 'richtinggevende' stikstofdoelen, zei ze tijdens het stikstofdebat donderdag. Ze verwacht de eerste doelen rond eind december te kunnen delen. Hard nodig, als het aan de ChristenUnie had gelegen, waren alle plannen in één keer gepresenteerd. Vanaf 1 juli volgend jaar moeten de stikstofdoelen voor de industrie en mobiliteit definitief vaststaan, net zoals voor de landbouwsector. Hart van Nederland/ ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.