Terug

Volg Hart van Nederland

Ombudsman: moeilijke toegang tot zorg

Politiek

14 mei 2018, 18:33

Ondanks de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2015 krijgen mensen regelmatig niet de hulp waar zij recht op hebben. Dit schrijft Trouw op basis van een rapport van de Nationale Ombudsman dat maandag is gepubliceerd. Volgens de ombudsman zien instanties vaak niet welke zorg en steun burgers echt nodig hebben. Verzekeraars, gemeenten en zorgkantoren kijken alleen naar hun eigen kleine gebiedje, maar wie zorg nodig heeft valt vaak in verschillende hokjes. Burgers weten niet bij welk loket ze moeten zijn, maar ook de loketten zelf weten het vaak niet. Gemeenten verwijzen naar andere instanties dan het Rijk en instanties verwijzen naar elkaar terug, aldus de krant. Het rapport bevestigt wat andere belangen- en adviesorganisaties al zeiden.

Geen verrassing

De conclusie uit het rapport over toegankelijkheid in de zorg is voor Doortje Maurix uit Schijndel geen verrassing. Ze zorgt er mede voor dat de 81-jarige demente en hulpbehoevende mevrouw Van Liempd nog thuis kan wonen, maar stuit continu op tegenwerking.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.