Volg Hart van Nederland

Ombudsman: moeilijke toegang tot zorg

Politiek

14 mei 2018, 18:33

Link gekopieerd

Ondanks de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2015 krijgen mensen regelmatig niet de hulp waar zij recht op hebben. Dit schrijft Trouw op basis van een rapport van de Nationale Ombudsman dat maandag is gepubliceerd. Volgens de ombudsman zien instanties vaak niet welke zorg en steun burgers echt nodig hebben. Verzekeraars, gemeenten en zorgkantoren kijken alleen naar hun eigen kleine gebiedje, maar wie zorg nodig heeft valt vaak in verschillende hokjes. Burgers weten niet bij welk loket ze moeten zijn, maar ook de loketten zelf weten het vaak niet. Gemeenten verwijzen naar andere instanties dan het Rijk en instanties verwijzen naar elkaar terug, aldus de krant. Het rapport bevestigt wat andere belangen- en adviesorganisaties al zeiden.

Geen verrassing

De conclusie uit het rapport over toegankelijkheid in de zorg is voor Doortje Maurix uit Schijndel geen verrassing. Ze zorgt er mede voor dat de 81-jarige demente en hulpbehoevende mevrouw Van Liempd nog thuis kan wonen, maar stuit continu op tegenwerking.

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.