Politiek
12 sep 2018, 18:08
Annemieke Tip stuurde een foto in voor de Make-up Awards, maar dat liep allemaal niet zoals ze had verwacht. Omdat ze het gezicht van haar witte model voor de helft bruin maakte, zijn er mensen die de afbeelding als racistisch ervaren. Ze legde ook touw om het nek van het model. "Ik wilde iets ruws erbij hebben, naast de zachte, kleurrijke stoffen.” Het touw om de nek van de vrouw lijkt volgens sommige mensen een verwijzing naar het slavernijverleden.
Naast een paar berichten op Facebook kreeg Tip ook dreigtelefoontjes. Daarvan heeft ze aangifte gedaan bij de politie. “Het was verschrikkelijk. Heel bedreigend,” vertelt ze daarover. Tip, die zelf een Indische achtergrond heeft, is erg geschrokken van de reacties en zegt zelf dat ze “iets moois wilde maken.”
Directeur Frederique Janss van Bureau Discriminatiezaken vertelt bij NH Nieuws dat ze niet opkijkt van de reacties: "Er zijn veel mensen die zich erg gekwetst voelen door bijvoorbeeld een piet die zwart is geschminkt. Dat kan deze opgemaakte vrouw ook losmaken." Ze stelt voor om bijvoorbeeld een toelichting bij het werk te zetten. De foto van de make-up van Annemieke zit bij de acht genomineerden voor de Make-Up Awards.
Het lijkt alsof we steeds extremer worden op sociale media. Het legioen 'reaguurders' laat geen gelegenheid onbenut iets af te kraken, iemand af te zeiken of dus zelfs te bedreigen. maar Wat vind Nederland van deze ontwikkeling? Uit ons onderzoek met meer dan 2000 deelnemers, blijkt dat 92 procent vindt dat online reacties vaak veel te ver gaan. 45 procent zegt weleens te reageren op een bericht op sociale media; Maar opvallend is, dat van die groep slechts 4 procent zegt zelf weleens te ver te gaan. 94 procent is zich van geen kwaad bewust. Dat zou dus betekenen, dat maar een heel klein percentage verantwoordelijk is voor heel veel negatieve reacties. Foto: Michiel Fischer, Studio34x
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.