Politiek
12 mei 2018, 13:36
Klanten van supermarkten moeten veel meer betalen voor hun boodschappen dan een jaar geleden. Dat meldt consumentenprogramma Kassa op basis van een eigen jaarlijks terugkerend onderzoek. Kassa doet elk jaar dezelfde boodschappen bij de grote landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. Bij elk filiaal werden 26 dezelfde, gangbare producten gekocht. Bij elkaar opgeteld kostten deze vijf 'mandjes' met boodschappen begin mei begin mei 218,10 euro, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder. Supermarktdeskundige Paul Moers zegt tegen Kassa dat supermarkten hun prijzen verhogen omdat mensen meer te besteden hebben. In de crisisjaren stegen de prijzen nauwelijks. Moers verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen. De prijs van kaas steeg fors door een grote Europese vraag naar Nederlandse kaas, de prijs van appelmoes ging omhoog door een slechte appeloogst. Aardappelen werden juist veel goedkoper, als gevolg van een goede oogst. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.