Politiek
10 apr 2019, 14:36
Dik drie maanden na de containerramp met de MSC Zoeë liggen de stranden van de Waddeneilanden nog steeds bezaaid met miljoenen plastic korreltjes. En omdat het broedseizoen is begonnen ligt het opruimen stil. Deskundigen maken zich grote zorgen over de schadelijke gevolgen voor het milieu en roepen de politiek op om in te grijpen.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert extra of zeeschepen hun containers goed vastzetten. Aanleiding hiervoor is de ramp met de MSC Zoë die begin januari in zwaar weer even ten noorden van de Waddeneilanden 342 containers verloor. Dat zei René Putters van de ILT tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over het incident. De komende tien weken worden zeventig containerschepen in Rotterdam gecontroleerd. Er wordt specifiek gekeken hoe de containers zijn vastgezet en beladen. Daarbij richt de aandacht zich vooral op containers die het hoogst staan.
De inspectie controleert elk jaar 110 containerschepen. Zo'n 3000 containerschepen doen de haven van Rotterdam jaarlijks aan. In het reguliere toezicht komt de ILT weinig problemen tegen met het vastzetten van containers. ''Maar we willen nu toch kijken of sprake is van misstanden of knelpunten bij het vastzetten van containers", aldus Putters. Lees ook: Onderzoek naar gevolgen van overboord geslagen containers De overboord geslagen containers van de Zoë zorgden voor een enorme hoeveelheid afval op de stranden van de Waddeneilanden en de Friese en Groningse kust. Er is volgens Michèle Blom van Rijkswaterstaat 1,9 miljoen kilo afval verzameld. Maar lang niet alle containers zijn al geborgen. ''Het is een catastrofe die zijn weerga niet kent", zei Arjen Kok van Natuurmonumenten.
Over de opruimactie die direct na de ramp begon, verschillen de meningen. Voorzitter Ferd Crone van de Veiligheidsregio keek tevreden terug. Maar milieu- en natuurorganisaties denken daar anders over. ''De crisismanagement en informatievoorziening moet beter", aldus Floris van Hest van Stichting De Noordzee. Lees ook: Burgemeesters Waddeneilanden willen veiliger containervervoer en sturen brandbrief De reder van de MSC Zoë zei direct na de gebeurtenis de schade te vergoeden. Maar nog niemand heeft geld gezien, was de algemene klacht. ''De reder laat niets van zich horen", zei Johan Nooitgedagt van de Algemene Vissersbond. Veel partijen pleiten voor een fonds waaruit kosten die nog voortvloeien uit de ramp kunnen worden betaald. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.