Politiek
18 dec 2022, 09:44
De Europese Unie is het zaterdag eens geworden over nieuwe klimaatwetten en dat gaan inwoners van de EU in hun eigen portemonnee merken. Bedrijven moeten de komende steeds meer gaan betalen om CO2 uit te mogen stoten en zullen dat doorberekenen aan de klant. De EU wil mensen wel helpen om deze kosten te dempen.
De nieuwe klimaatwetten zijn opgesteld door onderhandelaars van de EU-landen en het Europees parlement om ervoor te zorgen dat de EU in 2050 helemaal 'klimaatneutraal' is. Voor 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent omlaag. De regeringen van de lidstaten en het parlement van de Europese Unie moeten nog wel definitief goedkeuring geven.
Een van de maatregelen in die klimaatwetten is dat energiebedrijven en industrie een speciale vergunning moeten kopen om CO2 uit te mogen stoten. Om ervoor te zorgen dat steeds minder bedrijven dat mogen doen, geeft de Europese Unie ieder jaar minder vergunningen uit. Daardoor worden die CO2-certifcaten duurder.
Bedrijven moeten dan dus minder CO2 uitstoten of meer gaan betalen en dat zullen we gaan merken aan de pomp en aan de gasrekening. Dat kan pijn doen nu alles, en zeker energie, afgelopen jaar zo duur is geworden. Daarom is het des te belangrijker dat mensen met een kleine beurs worden geholpen, vinden de onderhandelaars.
Het fonds dat daarvoor is bedacht, moet daarom groter worden: naar 86 miljard euro. Met dat geld kunnen de kosten voor armen wat gedempt worden of kan hen helpen bij het aanschaffen van een warmtepomp of een elektrische auto.
De EU wil wel klimaatkampioen zijn, maar ook voorkomen dat het zoveel van de eigen bedrijven vraagt dat die eraan onderdoor gaan. Daarom komt er ook een grensbelasting voor de invoer van een aantal klimaatonvriendelijke producten als staal en cement. Dat moet voorkomen dat Europese fabrikanten op de fles gaan of uitwijken naar een minder streng buitenland, wat banen kost en het klimaat niet verder helpt.
Europarlementariër Esther de Lange (CDA) zegt in een reactie blij te zijn "dat er een gebalanceerd akkoord is bereikt op het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit".
"Met deze deal brengen we de uitstoot in Europa drastisch naar beneden, maar dan wel op een sociaal verantwoorde manier zonder de Europese industrie de das om te doen. De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar voor het Europees Parlement - en voor het CDA - kan dit niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken. Europese bedrijven en gezinnen worden namelijk al geconfronteerd met uitzonderlijk hoge energieprijzen. Zeker in deze onzekere tijden moeten we voorzichtig en slim te werk gaan: de noodrem, het maximumprijsmechanisme voor ETS2 en het Sociaal Klimaatfonds maken dat mogelijk", stelt De Lange.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.